Ce conditii trebuie sa indeplineasca contractele de sponsorizare pentru a fi legale? Sponsorizarile in numerar se iau in calcul? Daca nu, cum se procedeaza?
Potrivit Legii nr. 32/1994 privind sponsorizarea, cu modificarile si completarile ulterioare si a Instructiunilor de aplicare a acesteia, sponsorizarea este actul juridic prin care doua persoane convin cu privire la transferul dreptului de proprietate asupra unor bunuri materiale sau mijloace financiare pentru sustinerea unor activitati fara scop lucrativ desfasurate de catre una dintre parti, denumita beneficiarul sponsorizarii.
Sponsorizarea se realizeaza numai pe baza de contract incheiat in forma scrisa intre sponsor si beneficiar, cu specificarea obiectului, valorii si duratei sponsorizarii, precum si a drepturilor si obligatiilor partilor. De o sponsorizare poate beneficia orice persoana juridica fara scop lucrativ care desfasoara in Romania sau urmeaza sa desfasoare o activitate in domeniile: cultural, artistic, educativ, de invatamant, stiintific – cercetare fundamentala si aplicata, umanitar, religios, filantropic, sportiv, al protectiei drepturilor omului, medico-sanitar, de asistenta si servicii sociale, de protectia mediului, social si comunitar, de reprezentare a asociatiilor profesionale, precum si de intretinere, restaurare, conservare si punere in valoare a monumentelor istorice. Pentru aceste activitati, pot fi beneficiare ale sponsorizarii si institutiile si autoritatile publice, inclusiv organele de specialitate ale administratiei publice. De asemenea, pot fi sponsorizate emisiuni ori programe ale organismelor de televiziune sau radiodifuziune, precum si carti ori publicatii din domeniile definite anterior.
O persoana fizica poate beneficia de sponsorizare daca are domiciliul in Romania si desfasoara o activitate in unul dintre domeniile prevazute mai sus, activitate recunoscuta de catre o persoana juridica fara scop lucrativ sau de catre o institutie publica ce activeaza in domeniul pentru care se solicita sponsorizarea.
In cazul sponsorizarii constand in bunuri materiale, acestea vor fi evaluate, prin actul juridic incheiat, la valoarea lor reala din momentul predarii catre beneficiar astfel:
– la pretul de vanzare al sponsorului, exclusiv taxa pe valoarea adaugata, in cazul in care bunurile sunt produse de catre acesta;
– la pretul de cumparare de pe piata, exclusiv taxa pe valoarea adaugata, in cazul in care bunurile sunt achizitionate in scopul sponsorizarii, fapt dovedit pe baza documentului justificativ de cumparare;
– la valoarea in vama pentru bunurile materiale primite din strainatate cu titlu de sponsorizare, stabilita conform prevederilor legale.
Sponsorul ori beneficiarul are dreptul sa aduca la cunostinta publicului sponsorizarea prin promovarea numelui, a marcii sau a imaginii sponsorului. Este interzis ca prin operatiunea de sponsorizare sponsorul sau beneficiarul sa efectueze reclama sau publicitate comerciala anterioara, concomitenta sau ulterioara activitatii sponsorizate in favoarea acestora sau a altor persoane.
Asa cum reiese din textul legii, sponsorizarea poate consta atat in bunuri materiale, cat si in mijloace financiare. Inregistrarea in contablitatea sponsorului a valorii sponsorizarii se face astfel: 6582 = 5121/5311, daca sponsorizarea se face cu numerar, sau 6582 = 3xx, daca sponsorizarea se face in bunuri.