Modificarile aduse de Guvern Legii Contabilitatii nr. 82/1991 au starnit mai multa confuzie in randul specialistilor din domeniu. In loc sa aduca claritate, aceste modificari adancesc si mai mult confuziile, atat in cazul situatiei financiare, dar si a unor initiative noi, cum ar fi depunerea suplimentara a unor raportari anuale.
Mai mult, potrivit unor contabili din cadrul sectorului bancar, exista temerea ca situatiile financiare vor deveni tot mai stufoase. Exista si o parte buna, cred specialistii. Creste volumul de responsabilitati asupra contabilului, fapt care va determina si o crestere a salariului acestuia.
Aceste modificari au fost prezentate intr-un material pe site-ul Guvernului, care nu continea insa si textul integral al modificarilor. Care a fost de negasit.
Situatia financiara in acest moment
Pana acum, prin legea nr. 82/1991 a contabilitatii, la articolul 35, era prevazut ca situatiile financiare se depuneau in trei exemplare, unul la unitatile teritoriale ale Ministerului Finantelor (adica la Administratia Financiara), un exemplar la Registrul Comertului si unul era pastrat de firma.
Termenul pentru depunerea acestor situatii financiare era de 150 de zile (31 mai 2007) pentru persoanele juridice, care aplica reglementari contabile conforme cu Standardele Internationale de Raportare Financiara (companiile nationale, regiile autonome, institutele nationale de cercetare-dezvoltare, etc.).
Pentru celelalte persoane juridice termenul era de 120 de zile de la incheierea exercitiului financiar (30 aprilie 2007).
Neclaritarile situatiei financiare
Totusi, lucrurile nu stau chiar asa. Exista opinii care sustin ca termenele de 120 / 150 zile pentru depunerea situatiilor financiare sunt inca aplicabile, dar exista si alte interpretari. Una dintre acestea ne-a fost explicata de Alexandru Rusu, avocat asociat la bpv Grigorescu.
„In legea 441/2006 pentru modificarea si completarea legii nr. 31/1990 privind societatile comerciale, la punctul III se stipuleaza ca: de la 1 ianuarie 2007, situatiile financiare anuale si documentele anexate acestora se depun numai la Registrul Comertului, nu si la Ministerul Finantelor.
Prin urmare, articolul 35 din legea contabilitatii 82/1991 este abrogat implicit de legea 441, acestea fiind o lege mai recenta si care a intrat in vigoare la 1 decembrie 2006”. Prin urmare, ar insemna ca situatiile financiare se depun doar la registrul Comertului, iar termenul este la fel de neclar.
Depunerea situatiilor financiare pe 15 iunie?
In interpretarea bpv Grigorescu, ar putea reiesi ca acest termen ar putea fi data de 15 iunie. „In opinia noastra, coroborand prevederile Articolului 111, alineat 1, cu prevederile Art.
201 din Legea 31/1990 privind societatile comerciale, situatiile financiare anuale trebuie depuse la Registrul Comertului in termen de maxim 15 zile de la data limita pentru tinerea adunarii generale ordinare a actionarilor. Iar aceasta adunare trebuie sa aiba loc in primele 5 luni ale anului, deci cel tarziu la 31 mai 2007. 15 zile dupa 31 mai ar insemna ca termenul limita este 15 iunie 2007.
Precizez ca acest termen este aplicabil si societatilor comerciale cu raspundere limitata”, a precizat, pentru HotNews.ro, Alexandru Rusu. Pe scurt, exista neclaritati cu privire la datele de depunere a situatiilor financiare si asupra institutiilor unde vor fi depuse acestea.
120-150 de zile
In modificarile facute la Legea Contabilitatii se mentioneaza aceste perioade de 150, respectiv 120 de zile.
“Pentru societatile/companiile nationale, regiile autonome, institutele nationale de cercetare-dezvoltare, termenele pentru depunerea situatiilor financiare anuale la unitatile teritoriale ale Ministerului de Finante Publice (MFP) sunt de 150 zile, iar pentru celelalte persoane care intra sub incidenta prevederilor legii, termenul este de 120 de zile”.
Deci acum se vorbeste de depunerea situatiilor la unitatile teritoriale ale MFP, adica la Administratiile Financiare. Solutia este cel putin bizara, tinand cont de faptul ca atat companiile nationale, cat si regiile autonome si institutele de cercetare-dezvoltare sunt inregistrate la Registrul Comertului.
Si atunci apare intrebarea: nu ar fi indicat sa se aplice un tratament unitar tuturor entitatilor care au obligatia inregistrarii la Registrul Comertului si sa se stipuleze obligatia de a depune situatiile financiare anuale la unitatile teritoriale ale Ministerului Finantelor doar pentru celelalte persoane juridice (fundatii, asociatii etc.)?
Raportarea anuala: termene
O alta prevedere introdusa este obligatia societatilor comerciale de a depune la unitatile teritoriale ale Ministerul Finantelor Publice o raportare anuala, in termen de 150 de zile de la incheierea exercitiului financiar. O raportare anuala in afara de situatiile financiare obisnuite.
Aceasta raportare trebuie insotita insa de dovada predarii situatiei financiare anuale la Registrul Comertului spre publicare. Iar aici intervine aceeasi problema la care stam prost: termenele. Termenul pentru depunerea situatiei financiare anuale la Registrul Comertului este 15 iunie, dar la Administratia Financiara trebuie sa o prezentam pana la 30 mai.
Raportarea la Administratia Financiara trebuie depusa pana la 30 mai, dar impreuna cu dovada ca am depus situatia financiara la Registrul Comertului, care situatie poate fi depusa pana pe 15 iunie, potrivit avocatului Rusu. Practic, cele 15 zile din luna iunie sunt inutile.
Raportare anuala: Registrul Comertului si Administratia Financiara
Mai intervine aici o problema. Articolul 185 din Legea Societatilor Comerciale spune ca: „Datele cuprinse in situatiile financiare anuale sunt transmise in forma electronica de catre oficiile registrului comertului catre Ministerul Finantelor Publice, in conditiile stabilite prin norme metodologice aprobate prin hotarare a Guvernului”.
Adica, oricum Registrul Comertului ar trebui sa trimita pe supot electronic la MFP (la unitatile sale teritoriale care sunt Administratiile Financiare) datele din situatia financiara anuala. Si atunci ce sens mai are sa trimit la Administratia Financiara o dovada ca am predat situatia financiara la Registrul Comertului?
Amenzi mai mici, dar mai multe
Forma actuala a Legii Contabilitatii prevede amenzi pentru o serie de contraventii (ex: nerespectarea obligatiei de a publica situatiile financiare anuale, detinerea, cu orice titlu, de bunuri materiale, titluri de valoare, numerar si alte drepturi si obligatii, precum si efectuarea de operatiuni economice, fara sa fie inregistrate in contabilitate etc.) Cuantumul acestor amenzi variaza intre
100 RON si 30.000 RON, neputandu-se spune ca amenzile vor fi majorate de proiectul de lege. Mai mult, unele dintre ele vor fi reduse. In prezent, nerespectarea publicarii situatiilor financiare anuale se pedepseste cu amenda cuprinsa intre 2.000 si 30.000 RON. Pe viitor insa, aceasta abatare va fi sanctionata cu amenda de la 400 RON la 5.000 RON.
De asemenea, sunt prevazute noi contraventii: (ex: nerespectarea prevederilor referitoare la obligatia membrilor organelor de administratie, conducere si supraveghere ale societatii-mama in ceea ce priveste intocmirea si publicarea situatiilor financiare anuale consolidate, sanctionata cu amenda de la 10.000 RON la 30.000 RON).
Registrele contabile se vor pastra doar 5 ani
O alta modificare importanta vizeaza termenul de pastrare a registrelor contabile si a documentelor justificative. Acesta s-a redus de la 10 la 5 ani. Intrebarea tuturor persoanelor din domeniu este daca pentru statele de plata se va mentine termenul de 50 de ani.
O mare parte dintre contabilii chestionati de HotNews.ro cred ca, cel putin pana la o noua lege sau o noua serie de modificari asupra Legii Contabilitatii, se mentine termenul de 50 de ani. Logica e urmatoarea: intrucat nu s-a precizat nimic despre acest lucru, luam de buna varianta veche, de 50 de ani.
Cresc responsabilitatile contabililor…
Raspunderile contabililor vor creste, pana la a avea si responsabilitate juridica. Ceea ce inseamna ca ei vor putea fi si penalizati in cazul in care companiile pentru care lucreaza comit nereguli. “Cred ca vor creste responsabilitatile celor implicati direct in partea contabila si mi se pare si normal.
Sa nu uitam ca profesionistii contabili sunt obligati sa aiba asigurare de risc professional, ca si auditorii financiari, de altfel. Asta inseamna ca pot fi obligati la plata unor daune daca se stabileste o vina in sarcina lor”, a declarat, pentru HotNews.ro, un contabil din sistemul bancar.
…atunci vor creste si salariile!
Majoritatea persoanelor ce activeaza in acest domeniu considera ca si salariile vor creste. Intrucat cresc responsabilitatile, este normal ca un contabil sa pretinda o plata mai mare. Ceea ce va duce la o majorare a salariilor in aceasta categorie, considera Alexandru Rusu.
HotNews.ro, Bogdan Asaftei, 15 mar 2007 |