AcasăGeneralRaportul special nr. 2/2008 - privind informatiile tarifare obligatorii (ITO)

Raportul special nr. 2/2008 – privind informatiile tarifare obligatorii (ITO)

Informatia tarifara obligatorie (ITO) reprezinta o decizie privind clasificarea tarifara emisa in scris de autoritatile vamale ale unui stat membru la cererea operatorilor economici (comercianti). Aceasta promoveaza aplicarea uniforma a politicii vamale si contribuie la garantarea perceperii corecte a taxelor vamale, informeaza europa.eu. ITO obliga, din punct de vedere juridic, toate autoritatile vamale din Uniunea Europeana fata de titular pentru o perioada de maximum sase ani si, prin urmare, ofera atat operatorilor economici, cat si autoritatilor vamale o asigurare pe plan juridic cu privire la clasificarea tarifara a marfii respective.
In urma auditului efectuat asupra modului in care procedurile legate de ITO sunt gestionate de Comisie si puse in aplicare de un esantion de state membre, Curtea a ajuns la concluzia ca gestionarea asigurata de Comisie a fost satisfacatoare, iar cele sase state membre care au facut obiectul auditului au aplicat in mare masura dispozitiile legale in materie. Cu toate acestea, sunt necesare imbunatatiri care sa consolideze functionarea globala a sistemului:

Atunci cand doua sau mai multe state membre au emis ITO diferite pentru acelasi produs, solutionarea acestor situatii este de competenta Comitetului Codului Vamal. Procedurile Comitetului pot conduce la situatii care pot afecta solutionarea prompta a chestiunilor privind clasificarea si, prin urmare, pot favoriza existenta pentru o perioada de timp a unor clasificari tarifare neuniforme; aceasta ar putea influenta, de asemenea, corectitudinea sumei percepute in contul resurselor proprii traditionale. Curtea recomanda reducerea timpului necesar pentru solutionarea acestor chestiuni.
Comisia nu a evaluat in mod sistematic problema responsabilitatii financiare a unui stat membru in cazul in care acesta emite o ITO incorecta. Curtea recomanda Comisiei sa evalueze intregul impact financiar al emiterii de ITO incorecte si, acolo unde este necesar, sa prevada responsabilitatea financiara a statelor membre pentru orice pierderi de resurse proprii traditionale cauzate de aceasta.
Auditul a relevat cazuri in care statele membre nu au verificat daca existau alte cereri de ITO sau ITO divergente pentru aceleasi produse, au emis cu intarziere ITO si nu au actualizat la timp baza de date EBTI-3. Curtea recomanda Comisiei sa utilizeze aceasta baza de date care constituie instrumentul cheie al sistemului, pentru a veghea in mod mai activ la respectarea normelor de catre statele membre. Baza de date ar trebui sa fie completa si actualizata pentru ca sistemul ITO sa fie eficace in intreaga Uniune Europeana.
In prezent, un operator economic nu are obligatia de a prezenta ITO detinuta atunci cand importa marfuri. Prezentarea acesteia ar permite autoritatilor vamale sa verifice concordanta dintre aceasta si informatiile inscrise in declaratia de import, contribuind astfel la asigurarea unei clasificari corecte. Asadar, Curtea a recomandat ca titularul unei ITO sa aiba obligatia de a o declara atunci cand importa marfuri.


Raportul special nr. 2/2008 poate fi consultat la
http://eca.europa.eu/portal/pls/portal/docs/1/935549.PDF

sursa si cu amabilitatea – www.ccib.ro/afacerea

LĂSAȚI UN MESAJ

Introduceți aici numele dvs.

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

- Advertisment -
- Advertisement -
error: Conținutul este protejat !!