Urmare a aparitiei Ordonanţei de Urgenţă a Guvernului nr. 46/2011 – text integral – publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 350/20.05.2011, prin care se modifică şi se completează art. 17 din Ordonanţa de Urgenţă a Guvernului nr. 44/2008, începând cu 20 mai 2011, persoanele fizice autorizate (PFA) pot angaja în calitate de angajator, terţe persoane cu contract individual de muncă.
Obligaţiile angajatorilor PFA
În calitate de angajatori, persoanele fizice autorizate au următoarele obligaţii:
– să completeze vectorul fiscal cu obligaţii care le revin în calitate de angajatori, respectiv impozitul pe venituri din salarii şi asimilate salariilor şi contribuţiile sociale obligatorii;
– să întocmească şi să depună la organul fiscal competent lunar, până la data de 25 a lunii următoare, formularul 112 „Declaraţie privind obligaţiile de plată a contribuţiilor sociale, impozitului pe venit şi evidenţa nominală a persoanelor asigurate”.
– să întocmească şi să depună la organul fiscal competent anual, până în ultima zi a lunii februarie a anului următor celui de realizare a veniturilor din salarii, fişele fiscale pentru fiecare angajat.
Atenţie! Persoanele fizice autorizate nu pot fi considerate angajate ale unor terţe persoane (alte persoane fizice autorizate, întreprinderi individuale sau întreprinderi familiale) cu care colaborează pentru efectuarea unei activităţi economice chiar dacă colaborarea este exclusivă.
PENTRU A FI LA CURENT CU STIRILE IN DOMENIU – VA PUTETI ABONA LA NEWSLETTER-UL NOSTRU – INTRODUCETI ADRESA DE MAIL IN PARTEA DREAPTA ===>>> SUB CALUPUL DE RECLAME SI APOI CLICK PE “SUBSCRIBE”.
Categorii de contribuţii care se declară prin D 112
Fac obiectul declarării în D112 următoarele categorii de contribuţii:
– contribuţia individuală de asigurări sociale, 10,5%;
– contribuţia datorată de angajator la bugetul asigurărilor sociale de stat, 20,8% sau, după caz, 25,8%, 30,8%;
– contribuţia individuală de asigurări sociale de sănătate, 5,5%
– contribuţia datorată de angajator la bugetul Fondului naţional unic de asigurări sociale de sănătate (FNUASS), 5,2%;
– contribuţia pentru concedii şi indemnizaţii de asigurări sociale de sănătate datorată de angajator la bugetul FNUASS, 0,85%;
– contribuţia individuală la bugetul asigurărilor pentru şomaj, 0,5%;
– contribuţia datorată de angajator la bugetul asigurărilor pentru şomaj, 0,5%;
– contribuţia de asigurare pentru accidente de muncă şi boli profesionale datorată de angajator la bugetul asigurărilor sociale de stat în funcţie de clasa de risc, între 0,15 şi 0,85%;
– contribuţia la Fondul de garantare pentru plata creanţelor salariale, 0,25%.
De reţinut! Pentru persoanele care au calitatea de pensionar angajate cu contract individual de muncă nu se datorează contribuţia individuală la bugetul asigurărilor pentru şomaj şi contribuţia datorată de angajator la bugetul asigurărilor pentru şomaj.
via – www.finantevalcea.ro
Acuma care este diferenta intre PFA si I.I.? Caci pana acuma stiam ca o diferenta a fost faptul ca o I.I. poate angaja salariati….
@iudit – pai practic nu mai exista diferente.
pot angaja si zilieri?
@amanda – uite textul legii zilierilor – https://cabinetexpert.ro/2011-04-21/legea-52-2011-sau-legea-zilierilor-a-fost-publicata-in-monitorul-oficial-276-2011.html – si astfel poti trage tu o concluzie.
eu am inteles ca IF urile nu pot angaja…. ce se intampla de fapt? pot sau nu angaja IF urile?
@vero – puteau si inainte si pot si de acum incolo sa angajeze.
eu am angajat pe un IF trei salariati, si cei de la Administratia Financiara mi-au spus sa le anulez contractele de munca pentru ca numai PFA urile si II urile pot angaja,precizandu-mi ca legea spune exact: „se modifică şi se completează art. 17 din Ordonanţa de Urgenţă a Guvernului nr. 44/2008, începând cu 20 mai 2011, persoanele fizice autorizate (PFA) pot angaja în calitate de angajator, terţe persoane cu contract individual de muncă.”, si ca de IF uri nu se precizeaza absolut nimic. Aveti cumva un text de lege sau se poate sa ma ajutati macar cu o idee?Ce as putea mai mult sa le spun? Le-am listat legea,si i-am rugat sa se uite si pe blog-ul dumneavoastra,insa nu reusesc sa ma inteleg cu dansii.
Va multumesc.
@vero – nu am o referinta pentru tine, insa intreaba pe http://finance.groups.yahoo.com/group/contacafe_club/
Multumesc mult.
ORDONANŢĂ DE URGENŢĂ Nr. 44 din 16 aprilie 2008[..]
Text actualizat în baza actelor normative modificatoare, publicate în
Monitorul Oficial al României, Partea I, până la 19 mai 2011:
– Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 38/2009
– Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 46/2011
[..]
ART.28
[..]
(4) Întreprinderea familială nu poate angaja terţe persoane cu contract de
muncă.
@marcel – multumim pentru interventie.
PFA si II pot incheia CIM pt intreprinzatori?
Am inteles ca pot angaja alte persoane, dar pt ei insasi pot face contract?
@claudia – se pot incheia CIM-uri la PFA, dupa cum vezi mai sus.
Daca eu personal am o II sau PFA imi pot incheia CIM pentru mine insami?
as vrea sa stiu cite ( denumirea lor ) legi, oug, hg, acte, reglementeaza cativitatea unui PFA ?
sunt newentry in acest domeniu …
@claudia – pentru tine nu cred ca se poate, insa pune intreb. si pe grupul nostru de contabili – http://finance.groups.yahoo.com/group/contacafe_club/
@florin – pune intreb. pe grupul recomandat claudiei
PFA si II care au angajati au si obligatii in domeniul SSM si SU? Trebuie serviciu extern? NU am gasit nimic in legislatie.
As dori sa aflu ce acte sunt necesare pentru a angaja pe firma la mine 2persoane,mentionez ca sunt PFA