AcasăTVA - modificari si noutatiTratamentul TVA aplicabil cupoanelor de fidelitate - raspuns oficial ANAF (24.09.2013)

Tratamentul TVA aplicabil cupoanelor de fidelitate – raspuns oficial ANAF (24.09.2013)

Intrebare

Care este tratamentul TVA aplicabil cupoanelor de fidelitate acordate clientilor, pe baza carora acestia pot beneficia de o reducere de pret echivalenta cu valoarea cuponului la achizitionarea produselor comercializate intr-o reteaua de magazine?

Raspuns

Prezentarea situatiei de fapt:

Din informatiile furnizate rezulta urmatoarele:

– in scopul stimularii vanzarilor, o retea de magazine acorda gratuit cupoane de reducere in suma fixa la momentul cumpararii unui cos de produse care depaseste o anumita valoare;
– cuponul poate fi rascumparat ulterior exclusiv in magazinele din retea, cu respectarea unui termen limita, clientul achitand doar diferenta intre pretul produselor si valoarea cuponului/cupoanelor;
– atat la momentul oferirii cuponului, cat si la momentul rascumpararii acestuia, cosul de cumparaturi al clientului poate contine atat bunuri supuse cotei TVA de 24%, cat si cotei de 9% (carti, ziare, reviste, etc.).
In contextul celor prezentate se solicita confirmarea urmatoarei abordari:
– cupoanele de fidelitate au natura unei reduceri de pret, atunci cand valoarea cuponului/cupoanelor acopera partial pretul produselor. Suma efectiv incasata de retea pentru livrarea produselor (diferenta intre pretul de raft al produselor livrate si valoarea cupoanelor utilizate) cuprinde atat baza de impozitare a TVA, cat si TVA aferenta acesteia. Prin urmare, reteaua trebuie sa colecteze TVA in acord cu suma efectiv incasata de la clientii sai, si nu la pretul de raft al produselor;
– atunci cand produsele sunt achitate integral utilizand cupoane de fidelitate, aceste produse vor fi considerate bunuri acordate in scopul stimularii vanzarilor, iar operatiunea ar fi in afara sferei TVA;
– reteaua de magazine are drept de deducere a TVA aferenta achizitiei bunurilor livrate cumparatorilor care utilizeaza cupoane de fidelitate.
Totodata, se solicita confirmarea privind corectitudinea modalitatii de aplicare a reducerii de pret atunci cand in cosul de cumparaturi al clientului se gasesc si produse supuse cotei de 24% si produse supuse cotei de 9%.

NU UITATI SA DATI UN LIKE SI PAGINII NOASTRE DE CLICK AICI – SAU SA VA ABONATI LA NEWSLETTER – VEZI PARTEA DREAPTA LA SECTIUNEA „Aboneaza-te la insemnari”.

Tratament fiscal:

Acordarea cupoanelor de reducere in suma fixa clientilor la momentul cumpararii unui cos de produse ca modalitate de fidelizare reprezinta, de fapt, vouchere de discount care confera clientilor dreptul la achizitia gratuita a unui produs (daca cuponul va acoperi integral contravaloarea produselor ce urmeaza a fi achizitionate) sau la o reducere ulterioara de pret (daca cuponul va acoperi doar partial contravaloarea produselor ce urmeaza a fi achizitionate).
Mentionam in acest context si decizia Curtii Europene de Justitie in cazul C – 126/1988 Boots Company, potrivit careia articolul 11 A 3 din Directiva a 6-a (in prezent art. 79 din Directiva 2006/112/CE) cu privire la ceea ce nu se include in baza de impozitare a TVA, trebuie interpretat in sensul ca expresia “reducerile de pret si discounturile acordate clientului la momentul livrarii/prestarii” acopera diferenta intre pretul normal de vanzare a bunurilor si suma de bani efectiv primita de furnizor atunci cand acesta accepta de la client un cupon oferit gratuit de furnizor clientului cu ocazia unei achizitii anterioare de bunuri la pret normal.

In situatia in care cuponul de reducere acopera integral contravaloarea produselor ce urmeaza a fi achizitionate de client, nu se mai considera ca societatea dvs. acorda o reducere de pret, ci se considera ca se acorda bunuri gratuit in vederea stimularii vanzarilor, conform deciziei Curtii Europene de Justitie in cauza C – 48/97 (Kuwait Petroleum).

Astfel, in momentul in care clientul va prezenta la casa cuponul de reducere pentru a achita partial contravaloarea produselor achizitionate, se va considera ca reteaua de magazine a acordat o reducere de pret (sau a acordat un bun gratuit in vederea stimularii vanzarilor), iar baza de impozitare a TVA a acestor produse va fi ajustata in mod corespunzator.

In ceea ce priveste modalitatea de aplicare a reducerii de pret atunci cand cosul cuprinde atat bunuri supuse cotei de TVA de 24%, cat si bunuri supuse cotei de TVA de 9%, precizam ca nici Codul fiscal, nici normele metodologice nu cuprind reglementari in acest sens. Prin urmare, avand in vedere ca legislatia in domeniul TVA nu prevede expres modalitatea de ajustare a bazei de impozitare in astfel de situatii, consideram ca este la latitudinea persoanei impozabile sa aleaga metoda prin care va reflecta corect reducerea de pret acordata clientilor din punct de vedere al TVA. In opinia noastra, metoda de ajustare descrisa de dvs. reflecta in mod logic reducerea de pret in ceea ce priveste TVA prin reducerea proportionala a bazei de impozitare a TVA a produselor, dar, avand in vedere ca legea nu contine prevederi exprese in acest sens, nu excludem posibilitatea aplicarii unui alt model de ajustare.

In ceea ce priveste existenta dreptului de deducere a TVA de catre reteaua de magazine pentru bunurile livrate cumparatorilor care utilizeaza cupoane de fidelitate, precizam ca acordarea unor reduceri de pret sau acordarea gratuita de bunuri in scopul stimularii vanzarilor nu sunt actiuni de natura a influenta dreptul de deducere a TVA al unei persoane impozabile, daca sunt indeplinite conditiile legale pentru acordarea dreptului de deducere a TVA. Astfel, precizam ca in conformitate cu prevederile art. 128 alin. (8) lit. e) din Codul fiscal nu constituie livrare de bunuri in sensul TVA acordarea in mod gratuit de bunuri in scop de reclama sau in scopul stimularii vanzarilor sau, mai general, in scopuri legate de desfasurarea activitatii economice, in conditiile stabilite prin norme. La art. 145 alin. (3) din Codul fiscal se precizeaza ca persoana impozabila are dreptul de deducere a taxei si pentru cazurile prevazute la art. 128 alin. (8) din Codul fiscal, in conditiile legii.

Referitor la bunurile care sunt achitate doar partial cu cuponul de reducere, precizam ca acordarea de catre furnizor clientului a unei reduceri de pret la momentul vanzarii nu schimba natura livrarii de bunuri, astfel incat dreptul furnizorului de a deduce TVA aferenta achizitiei bunurilor respective nu este afectat.

Baza legala – Legea nr 571 / 2003 articolul 140

Acesta nu reprezinta un act administrativ fiscal in sensul art. 41 din Codul de Procedura Fiscala sau un act administrativ de autoritate in sensul art. 1 din legea 554/2004 a contenciosului administrativ si nu este opozabil tertilor.

LĂSAȚI UN MESAJ

Introduceți aici numele dvs.

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

- Advertisment -
- Advertisement -
error: Conținutul este protejat !!