Intrebare – 23.09.2013
Cum se aplica scutirea de TVA prevazuta la art. 141 alin. (1) lit. a) din Codul fiscal pentru prestarile de servicii de ingrijire medicala, cazare si masa?
Raspuns
Prezentarea situatiei de fapt:
O societate comerciala detine o unitate hoteliera in cadrul careia functioneaza si o baza de tratament autorizata de Ministerul Sanatatii in conformitate cu prevederile Ordonantei Guvernului nr. 109/2000 privind statiunile balneare, climatice si balneoclimatice si asistenta medicala balneara si de recuperare, aprobata cu modificari si completari prin legea nr. 343/2002.
Societatea solicita clarificari cu privire la aplicabilitatea scutirii prevazute la art. 141 alin. (1) lit. a) din Codul fiscal pentru cele 704 de pachete de servicii de tratament, cazare si masa pentru care a castigat o licitatie organizata de Casa Nationala de Pensii Publice.
Tratament fiscal:
Potrivit prevederilor art. 141 alin. (1) lit. a) din Codul fiscal, sunt scutite de TVA spitalizarea, ingrijirile medicale si operatiunile strans legate de acestea, desfasurate de unitati autorizate pentru astfel de activitati, indiferent de forma de organizare, precum: spitale, sanatorii, centre de sanatate rurale sau urbane, dispensare, cabinete si laboratoare medicale, centre de ingrijire medicala si de diagnostic, baze de tratament si recuperare, statii de salvare si alte unitati autorizate sa desfasoare astfel de activitati.
La pct. 24 alin. (3) din Normele metodologice de aplicare a Titlului VI din Codul fiscal, aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 44/2004, cu modificarile si completarile ulterioare, sunt scutite de taxa pe valoarea adaugata serviciile de ingrijire medicala furnizate de unitati autorizate conform prevederilor Ordonantei Guvernului nr. 109/2000, precum si serviciile de cazare si masa furnizate pe perioada acordarii ingrijirilor medicale. Scutirea se aplica atat pentru serviciile prestate pacientilor ale caror bilete sunt decontate de Casa Nationala de Pensii Publice, cat si pentru cele prestate pacientilor care beneficiaza de tratament pe baza de trimitere de la medic.
NU UITATI SA DATI UN LIKE SI PAGINII NOASTRE DE FACEBOOK – CLICK AICI – SAU SA VA ABONATI LA NEWSLETTER – VEZI PARTEA DREAPTA LA SECTIUNEA „Aboneaza-te la insemnari”. NOU – ACUM AVEM SI UN GRUP PE FACEBOOK – CLICK AICI, DAR SI O PAGINA DE GOOGLE PLUS – CLICK AICI.
Serviciile de cazare si masa beneficiaza de scutirea de TVA in masura in care sunt furnizate de aceeasi persoana care furnizeaza serviciul de tratament, fiind considerate accesorii serviciului principal scutit, respectiv serviciului de tratament – vezi Cauza CEJ C-349/96 – Card Protection Plan Ltd (CPP) impotriva Commissioners of Customs & Excise. In acest sens, persoana care furnizeaza pachetul de servicii poate furniza serviciile de tratament, cazare si masa cu mijloace proprii sau achizitionate de la terti. Nu beneficiaza de scutirea de TVA serviciile de cazare si/sau masa furnizate de alte persoane catre persoana impozabila care furnizeaza pachetul de servicii compus din servicii de tratament, masa si/sau cazare.
Avand in vedere ca unitatea hoteliera ofera pachete de tratament, cazare si masa, iar baza de tratament este autorizata conform legii, precizam ca este aplicabila scutirea de TVA prevazuta la art. 141 alin. (1) lit. a) din Codul fiscal, atat pentru serviciile de ingrijire medicala, cat si pentru serviciile de cazare si masa prestate pacientilor ale caror bilete sunt decontate de Casa Nationala de Pensii Publice sau care beneficiaza de tratament pe baza de trimitere de la medic.
Precizam totusi ca, in conformitate cu prevederile art. 6 din Ordonanta Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedura fiscala, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, organul fiscal este indreptatit sa aprecieze, in limitele atributiilor si competentelor ce ii revin, relevanta starilor de fapt fiscale si sa adopte solutia admisa de lege, intemeiata pe constatari complete asupra tuturor imprejurarilor edificatoare in cauza.
Totodata in virtutea rolului sau activ, potrivit art. 7 alin. (4) din acelasi act normativ, „organul fiscal este indreptatit sa examineze, din oficiu, starea de fapt, sa obtina si sa utilizeze toate informatiile si documentele necesare pentru determinarea corecta a situatiei fiscale a contribuabilului. In analiza efectuata organul fiscal va identifica si va avea in vedere toate circumstantele edificatoare ale fiecarui caz”.
Prin urmare, in conformitate cu prevederile art. 6 si 7 din OG 92/2003, organul fiscal, in virtutea rolului sau activ si a dreptului de apreciere, decide asupra felului si volumului examinarilor, in functie de circumstantele fiecarui caz in parte si de limitele prevazute de lege.
Baza legala – Legea nr 571 / 2003 articolul 141 al. 1
Sursa – anaf.ro – care precizeaza ca – acesta nu reprezinta un act administrativ fiscal in sensul art. 41 din Codul de Procedura Fiscala sau un act administrativ de autoritate in sensul art. 1 din legea 554/2004 a contenciosului administrativ si nu este opozabil tertilor.