„Rescrierea și promovarea proiectelor noului Cod Fiscal și Codului de Procedură Fiscală sunt puncte esențiale ale mandatului meu. Proiectele rescrise corespund celor două mari obiective pe care le avem: folosirea politicii fiscale ca pârghie de susținere a creșterii economice și îmbunătățirea colectării”, a afirmat ministrul Finanțelor Publice, Ioana-Maria Petrescu, în cadrul dezbaterii organizate astăzi cu reprezentanți ai Coaliției pentru Dezvoltarea României.
Ministrul Ioana-Maria Petrescu, secretarii de stat Dan Manolescu și Attila Gyorgy, precum și specialiști din Ministerul Finanțelor Publice au participat astăzi la consultări pe marginea proiectului Codului Fiscal și al Codului de Procedură Fiscală.
Radu Florescu, coordonator al Coaliției pentru Dezvoltarea României, a salutat deschiderea reprezentanților guvernamentali pentru un dialog transparent și constructiv pe tema politicilor fiscale, arătând că mediul de afaceri are nevoie de stabilitate și predictibilitate. „Reafirmăm susținerea noastră pentru reducerea CAS în condițiile în care măsura este sustenabilă și nu va fi însoțită de noi taxe și impozite”, a menționat Radu Florescu.
De asemenea, Daniel Anghel, președinte coordonator al Grupului de lucru pe probleme de legislaţie fiscală din cadrul Coaliției pentru Dezvoltarea României, a salutat rescrierea celor două proiecte ale Codului Fiscal și a celui de Procedură Fiscală, apreciind că era „imperios necesară din perspectiva stabilității și predictibilității”.
Ministrul Finanțelor Publice a punctat faptul că rescrierea Codului Fiscal și a Codului de Procedură Fiscală este „imperativă, oportună și benefică”, noile propuneri cuprinse în legislația fiscală incluzând o serie de măsuri care contribuie la susținerea creșterii economice.
Proiectul noului Cod Fiscal menține prevederile referitoare la menținerea cotei unice de impozitare, a TVA, scutirea de la plată a impozitului reinvestit, măsuri de îmbunătățire a relației între contribuabil și ANAF.
De asemenea, ministrul Finanțelor Publice a menționat câteva dintre elementele de noutate ale proiectului Codului Fiscal:
– Implementarea taxării inverse pentru livrarea de clădiri, părţi de clădire şi terenuri de orice fel, pentru a căror livrare se aplică regimul de taxare;
– Eliminarea dublei impozitări pentru situațiile în care un angajator vrea să ofere beneficii suplimentare pentru contribuții de pensie facultativă sau de sănătate, în limita sumei totale de 650 de euro anual;
– În vederea stabilirii echitabile a sarcinii fiscale pentru perioada impozabilă în care o persoană juridică română care a fost plătitoare de impozit pe veniturile microîntreprinderilor devine plătitoare de impozit pe profit ca urmare a faptului că nu mai îndeplineşte, în cursul anului fiscal, condiţiile cerute de lege pentru o microîntreprindere, noul proiect al Codului fiscal propune unificarea modalităţii de calcul şi plată a impozitului pe profit, respectiv începând cu trimestrul în care nu mai sunt îndeplinite condiţiile cerute de lege, prin luarea în considerare a veniturilor şi cheltuielilor înregistrate începând cu trimestrul respectiv;
– Au fost preluate, ca normă generală, reglementările introduse punctual prin Ordonanță de Urgență, pentru anul 2013, cu privire la amnistia fiscală pentru producătorii agricoli a căror recoltă a fost substanțial afectată și care ar fi trebui să plătească norma de venit. Prin urmare, în cazul producătorilor agricoli, norma de venit se reduce proporţional în cazul în care s-au înregistrat pierderi ca urmare a unor fenomene meteorologice ce afectează peste 30% din suprafeţele destinate producţiei agricole. Am avut consultări, în acest sens, și cu Ministerul Agriculturii;
– În proiectul noului Cod Fiscal este inclusă o propunere privind extinderea la 7 ani fiscali a perioadei în care oamenii de afaceri din domeniul agricol și piscicol pot să reporteze și să compenseze pierderile fiscale;
– Un alt element de noutate introdus în proiectul noului Cod fiscal este definirea instrumentelor derivative financiare, precum și reglementarea modului în care acestea se impozitează.
De asemenea, ministrul Finanțelor Publice a prezentat câteva dintre propunerile incluse în proiectul Codului de Procedură Fiscală:
– În proiectul noului Cod de Procedură Fiscală au fost preluate prevederile privind comunicarea electronică între contribuabil și administrațiile fiscale, precum și alte propuneri privind îmbunătățirea relației contribuabilului cu fiscul.
NU UITATI SA DATI UN LIKE SI PAGINII NOASTRE DE FACEBOOK – CLICK AICI – SAU SA VA ABONATI LA NEWSLETTER – VEZI PARTEA DREAPTA LA SECTIUNEA „Aboneaza-te la insemnari”. NOU – ACUM AVEM SI UN GRUP PE FACEBOOK – CLICK AICI, DAR SI O PAGINA DE GOOGLE PLUS – CLICK AICI.
În acest sens, ministrul Ioana-Maria Petrescu a punctat:
– Eliminarea taxei de timbru pentru eliberarea certificatului de atestare fiscală.
– Acordarea posibilității contribuabililor să depună drept garanţie, scrisori de garanţie emise și de alte instituţii de credit sau alte instituţii financiare autorizate, nu numai de către cele bancare așa cum prevede legislația actuală, în vederea suspendării executării silite sau a neînceperii acesteia. Vor fi luate în considerare și scrisorile de garanție emise de instituții bancare din state membre UE, pentru care există în România o bancă care să gireze pentru scrisorile de garanție.
– Această nouă reglementare vizează suspendarea executării silite în cazul contestaţiilor formulate împotriva actelor administrative fiscale prin care se stabilesc creanţe fiscale.
– Proiectul noului Cod de Procedură Fiscală include și un set de propuneri menite să reducă evaziunea fiscală, să încurajeze contribuabilii onești și să combată concurența neloială.
În acest sens, pot fi menționate următoarele aspecte:
– În proiectul noului Cod de Procedură Fiscală au fost mult mai bine articulate noile reglementări privind controlul fiscal, în cadrul unui titlu distinct, care cuprinde șase capitole, între care cinci sunt destinate, fiecare în parte, unui anume tip de control/verificare, ținând cont de obiectivele fiecăruia. În acest context, este prevăzut dreptul contribuabilului supus inspecției fiscale de a fi informat ori de câte ori se decide o delegare a competenței de efectuare a inspecției fiscale.
– În ceea ce priveşte comunicarea avizului de inspecţie fiscală, s-a prevăzut ca aceasta să se efectueze în toate cazurile, chiar dacă acesta se comunică la începerea inspecţiei. Aceasta deoarece avizul cuprinde informaţii cu privire la obiectivele inspecţiei fiscale, informaţii care servesc la aprecierea respectării de către organele fiscale a principiului unicităţii inspecţiei fiscale. În plus, aceste informaţii dau posibilitatea contribuabilului să-şi îndeplinească obligaţiile de colaborare pe perioada inspecţiei fiscale, eliminând astfel conflictele costisitoare pentru ambele părţi.
– Noul proiect al Codului de procedură fiscală va reglementa explicit emiterea acordului de preț în avans pentru tranzacții efectuate cu persoane afiliate străine. În paralel, am făcut angajări, în scopul consolidării Direcției de transfer pricing din cadrul ANAF, urmând ca angajații să beneficieze de expertiza şi bunele practice ale unor agenţii fiscale prestigioase.
În cadrul dezbaterilor, au fost abordate subiecte referitoare la susținerea, prin pârghii fiscale, a activității de cercetare-dezvoltare și a educației, reglementarea prețurilor în avans, îmbunătățirea relației contribuabilului cu administrațiile fiscale, impozitarea clădirilor deținute de persoane fizice și de persoane juridice, susținerea investițiilor, taxa pe construcții speciale, propunerea privind instituirea unei penalități pentru contribuabilii care îşi diminuează obligaţiile fiscale depunând declaraţii incorecte sau nu declară obligaţiile fiscale deşi aveau această obligaţie.
Dezbaterea organizată astăzi cu reprezentanții Coaliției pentru Dezvoltarea României face parte din amplul proces de consultare asupra proiectelor Codului Fiscal și Codului de Procedură Fiscală. Cele două proiecte vor rămâne deschise consultărilor cu reprezentanții mediului de afaceri, ai structurilor asociative, partenerilor sociali, ai tuturor factorilor interesați.
Sursa – mfinante.ro