În contextul punerii ȋn aplicare a prevederilor Legii nr. 177/2017 prin care a fost aprobată, cu modificări și completări, Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 3/2017 pentru modificarea și completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, în domeniul TVA se impune modificarea procedurilor fiscale în ceea ce privește înregistrarea/anularea înregistrării în scopuri de TVA.
În prezent, procedura privind înregistrarea/anularea înregistrării în scopuri de TVA este reglementată prin OPANAF nr. 605/2017 prin intermediul căruia au fost stabilite inclusiv criteriile pe baza cărora este evaluată intenția și capacitatea persoanelor impozabile de a desfășura activități economice care implică operațiuni în sfera de aplicare a TVA.
Prin noile prevederi legislative prevăzute în cadrul pct. 38 din OUG nr. 3/2017, au fost aduse o serie de modificări art. 316 din Codul fiscal, după cum urmează:
”La articolul 316, alineatele (8), (9), litera h) a alineatului (11), partea introductivă și litera e) ale alineatului (12) se modifică și vor avea următorul cuprins:
(8) Organele fiscale competente vor înregistra în scopuri de TVA, conform prezentului articol, toate persoanele care, în conformitate cu prevederile prezentului titlu, sunt obligate să solicite înregistrarea, conform alin. (1), (2), (4) și (6).
(9) Prin excepție de la prevederile alin. (8), organele fiscale competente nu înregistrează în scopuri de TVA persoana impozabilă, societate cu sediul activității economice în România, înființată în baza Legii societăților nr. 31/1990, republicată, cu modificările și completările ulterioare, care prezintă risc fiscal ridicat. Prin ordin al președintelui A.N.A.F se stabilesc criteriile pentru evaluarea riscului fiscal.
h) dacă persoana impozabilă, societate cu sediul activității economice în România, înființată în baza Legii societăților nr. 31/1990, republicată, cu modificările și completările ulterioare, supusă înmatriculării la registrul comerțului, prezintă risc fiscal ridicat. Prin ordin al președintelui A.N.A.F se stabilesc criteriile pentru evaluarea riscului fiscal.
(12) Procedura de anulare a înregistrării în scopuri de TVA este stabilită prin norme procedurale în vigoare. După anularea înregistrării în scopuri de TVA conform alin. (11) lit. a)-e) și h), organele fiscale înregistrează persoanele impozabile la solicitarea acestora, astfel:
NU UITATI SA DATI UN LIKE SI PAGINII NOASTRE DE FACEBOOK – CLICK AICI – SAU SA VA ABONATI LA NEWSLETTER – VEZI PARTEA DREAPTA LA SECTIUNEA „Aboneaza-te la insemnari”. NOU – ACUM AVEM SI UN GRUP PE FACEBOOK – CLICK AICI, DAR SI O PAGINA DE GOOGLE PLUS – CLICK AICI.
e) în situația prevăzută la alin. (11) lit. h), dacă încetează situația care a condus la anulare, respectiv societatea nu mai prezintă risc fiscal ridicat, conform criteriilor stabilite la alin. (11) lit. h), de la data comunicării deciziei de înregistrare în scopuri de TVA.”
Urmare celor prezentate mai sus precum şi faptul că prin strategia sa ANAF urmărește eficientizarea activității de administrare fiscală, atât în relația cu contribuabilii, cât și în activitatea internă, tratamentul unitar al contribuabililor și transparența, pentru asigurarea continuității procedurii administrative privind înregistrarea/anularea înregistrării în scopuri de TVA este necesar ca aceasta să vizeze persoanele impozabile care din punct de vedere fiscal se încadrează într-un anumit nivel de risc. În consecință, organul fiscal nu va înregistra în scopuri de TVA, respectiv va anula înregistrarea în scopuri de TVA în cazul în care persoanele impozabile prezintă risc fiscal ridicat.
Procedura de evaluare a riscului fiscal are caracter preventiv în scopul identificării persoanelor impozabile care urmăresc utilizarea abuzivă sau frauduloasă a înregistrării în scopuri de TVA și reprezintă o componentă a analizei de risc care este desfășurata la nivelul organului fiscal.
Analiza de risc pune accent pe comportamentul fiscal al persoanelor impozabile și are la baza o serie de criterii de risc care privesc, făra a se limita la gradul de conformare la declarare și plată a persoanei impozabile, existența sediului social sau a sediilor secundare unde se desfășoara activitatea economică pentru care a obținut autorizația de funcționare, existența personalului angajat, insolvența/falimentul, inactivitatea fiscală, neconcordanțele înregistrate între livrările și achizițiile de bunuri declarate de persoanele impozabile analizate și partenerii acestora etc.
În contextul celor prezentate anterior, se propune abrogarea OPANAF nr. 605/2017.
Sursa – anaf.ro
„CabinetExpert.ro foloseste, dar va si recomanda cu incredere – cel mai bun program de facturare, gestiune si contabilitate primara – Smart Bill”
[…] – Înregistrarea/anularea în scopuri de TVA va depinde de nivelul riscului fiscal – proiect nou ANAF – CLICK AICI […]