Una dintre temele care genereaza in continuare discutii in comunitatea profesionistilor a.m.e.f., dar si contabili/fiscalisti – este legata de situatiile in care legea impune termenul de 72 de ore in activitatea de service case de marcat. Avand in vedere acest aspect, multumita Patronatului Comerciantilor si Servisantilor de Case de Marcat din Romania – LINK SURSA – va supunem atentiei o abordare a subiectului dupa urmatorul plan:
– Analiza textului legii
– Neclaritatile din aliniatul (7) al articolului 102
– Ce se amendeaza pentru nerespectarea termenului de 72 de ore
– In cat timp se repara o casa de marcat. Rolul contractului de service a.m.e.f.
IMPORTANT – CLICK PE CLOPOȚELUL ROSU DIN COLTUL ECRANULUI (STÂNGA JOS), SAU TE ROG SA DAI ACCEPT IN FEREASTRA CE APARE LA INTRAREA PE SITE – SI ABONEAZĂ-TE LA NOTIFICĂRI. DE CÂTE ORI PUBLICAM CEVA, AJUNGE MAI REPEDE LA TINE DECÂT LA CEI CARE NU SUNT ABONAȚI. PENTRU ABONARE LA NEWSLETTER – CLICK AICI
Concluzii
1. Analiza textului legii
In legislatia actualizata a a.m.e.f., termenul de 72 de ore apare atat in OUG 28/1999 cat si in Normele sale de aplicare in trei situatii:
OUG 28
Art.5.(5) Distribuitorii autorizaţi, precum şi unităţile din reţeaua acestora acreditate pentru service, după caz, au obligaţia să asigure, în termen de maximum 72 de ore de la solicitarea utilizatorului, instalarea aparatului nou, precum şi înlocuirea memoriei fiscale sau a dispozitivului de memorare a jurnalului electronic în cazul în care sunt defecte sau capacitatea de stocare a fost epuizată.
NOU – HG 935/2019 – stabilirea salariului de bază minim brut pe țară garantat în plată (2.230 lei/2.350 lei – din 01.01.2020) – CLICK AICI
Norme de aplicare
Art. 102. (7) În cazul defectării aparatului de marcat electronic fiscal, utilizatorul notifică distribuitorul sau unitatea de service acreditată, după caz, păstrând dovada notificării defecțiunii, iar reconstituirea cărții de intervenții și prezentarea acesteia la organul fiscal se va face în 72 de ore de la anunțarea defecțiunii. Modalitatea de notificare este cea prevăzută de părțile contractante la momentul comercializării aparatului de marcat electronic fiscal sau ulterior.
Art.106. (2) (2) Distribuitorii autorizați sunt obligați ca, prin intermediul propriilor tehnicieni de service sau ai unităților de service acreditate, să asigure: …b) instalarea aparatului nou, înlocuirea memoriei fiscale sau a dispozitivului de memorare a jurnalului electronic în cazul în care sunt defecte sau capacitatea de stocare a fost epuizată, după caz, în termen de maximum 72 de ore de la solicitarea utilizatorului;
– NOU SI UTIL – Model CIM (contract individual muncă) – cu cerințe GDPR incluse, plus alte complementari (model gratuit și editabil) – click aici
Activitatea cu case de marcat in Romania a fost reglementata prin OUG 28/1999. Aceasta a fost investita cu putere de lege prin mai multe actiuni legislative in Parlament. Ulterior au fost aprobate Normele de aplicare prin Hotărârea Guvernului nr. 479/2003, republicată. Textul Ordonantei este sursa principala a obligatiilor servisantilor de a.m.e.f. In corpul OUG 28/1999 apare o singura data termenul de 72 de ore, in articolul 5.(5) unde:
a) se introduce obligativitatea rezolvarii unor operatiuni cu casele de marcat “în termen de maximum 72 de ore“ ;
b) se mentioneaza activitatile pentru care se impun cele 72 de ore: “instalarea aparatului nou, precum şi înlocuirea memoriei fiscale sau a dispozitivului de memorare a JE…”.
Concluzie: conform celor de mai sus in doar doua situatii este obligata firma de service sa intervina in 72 de ore: instalarea a.m.e.f. si inlocuirea memoriei fiscale.
2. Neclaritatile din aliniatul (7) al articolului 102
In domeniul legislativ, Normele metodologice au rolul să explice, cât mai precis şi în amănunt, modul de interpretare şi de aplicare a acelor articole care pot genera neclarităţi în interpretare şi/sau în aplicare. Nu este cazul articolului 102. (7) din Normele de aplicare a OUG 28/1999, unde un cuvant (“defectiunii”) genereaza intrebari si interpretari. Aliniatul (7) al articolului 102 se refera la doua obligatii ale utilizatorului:
a) obligatia de a notifica firmei de service despre defectarea a.m.e.f.
b) obligatia de a reconstitui si prezenta organului fiscal cartea de interventii in termen de 72 de ore.
Catalogul Mijloacelor Fixe – document actualizat la decembrie 2019 (editabil, integral, gratuit) – click aici
Cu privire la reconstituirea cartii de interventii apar doua nelamuriri:
a) care actiune trebuie realizata in 72 de ore: reconstituirea cărții de intervenții sau prezentarea acesteia la organul fiscal?
b) care este legatura intre cartea de intervenții si sintagma “anunțarea defecțiunii”
Concluzie: obligatia prevazuta in Art. 102.(7) de rezolvare in 72 de ore revine utilizatorului si se refera la reconstiturea cartii de interventii.
3. Ce se amendeaza pentru nerespectarea termenului de 72 de ore
Amenzile pentru nerespectarea obligatiilor aferente caselor de marcat apar in articolul 10 din OUG 28/1999. Asa cum am vazut, in OUG 28 termenul de 72 de ore apare o singura data, in corpul articolului 5, la aliniatul (5) iar sanctiunea apare in articolul 10 la litera (m): „Constituie contravenţii următoarele fapte dacă, potrivit legii penale, nu sunt considerate infracţiuni: … nerespectarea obligaţiilor ce revin distribuitorilor autorizaţi, precum şi unităţilor din reţeaua acestora acreditate pentru service de a instala aparatul de marcat electronic fiscal nou sau de a înlocui memoria fiscală sau dispozitivul de memorare a jurnalului electronic, în cazurile şi în termenul prevăzut la art. 5 alin. (5);”
Concluzie: singura amenda legata de termenul de 72 de ore se aplica pentru „… instalarea aparatului nou, precum şi înlocuirea memoriei fiscale…”- art. 5 alin. (5) din OUG 28/1999.
MODEL – Act Adițional majorare salariu minim 2020 – model pentru angajatori (gratuit, editabil, util) – click aici
4. In cat timp se repara o casa de marcat. Rolul contractului de service a.m.e.f.
Legiuitorul nu are dreptul sa reglementeze durata in care o casa de marcat trebuie reparata ca obligatie in sarcina firmei de service. Este normal ca singurul responsabil cu functionarea sa fie proprietarul echipamentului. Aceasta obligatie este prevazuta in OUG 28/1999: 4. (12) „Utilizatorii aparatelor de marcat electronice fiscale sunt obligaţi: … e) să asigure funcţionarea aparatului de marcat electronic fiscal în parametrii tehnici legali, pe toată durata de utilizare a acestuia; …” Utilizatorul are la dispozitie peste 500 unitati acreditate pentru service a.m.e.f.
In afara operatiunilor de instalare si a celor cu memoria fiscala, nu se poate introduce in legislatie obligatia firmei de service de a repara casa de marcat intr-un termen dat deoarece:
1. – ar trebui reglementata plata serviciului; nimeni nu poate fi obligat la munca neplatita sau fortata, conform Art. 42 din Constitutia Romaniei (Art 42. (1) „Munca forţată este interzisă.„)
2. – pot aparea complicatii de natura tehnica:
-ca orice echipament tehnic, si casa de marcat poate fi ireparabila;
-sunt situatii in care reparatia este foarte costisitoare si utilizatorul ar putea sa refuze plata, stiind ca firma de service este obligata sa repare a.m.e.f. in 72 de ore;
3. – pot aparea riscuri de abuzuri din partea utilizatorilor; acestia ar putea sa lase casa de marcat la reparat si sa revina dupa 72 de ore pentru a o ridica fara sa achite reparatia.
IMPORTANT – CLICK PE CLOPOȚELUL ROSU DIN COLTUL ECRANULUI (STÂNGA JOS), SAU TE ROG SA DAI ACCEPT IN FEREASTRA CE APARE LA INTRAREA PE SITE – SI ABONEAZĂ-TE LA NOTIFICĂRI. DE CÂTE ORI PUBLICAM CEVA, AJUNGE MAI REPEDE LA TINE DECÂT LA CEI CARE NU SUNT ABONAȚI. PENTRU ABONARE LA NEWSLETTER – CLICK AICI
Relatia intre utilizator si firma de service a fost reglementata in Art. 107. – (1) din Normele de aplicare a OUG 28: „Operaţiile prevăzute la art. 106 alin. (2) lit. b)-d) se fac gratuit în perioada de garanţie, iar în perioada de postgaranţie contra cost, pe bază de contract încheiat de utilizator cu unitatea de service acreditată.”
In acest context devine foarte important contractul de service prevazut in articolul de mai sus. Prin acordul partilor aici trebuie convenit termenul de interventie precum si cel de reparatie.
5. Concluzii
– termenul de 72 de ore apare in legislatia a.m.e.f. in doar trei articole: unul in OUG 28 si doua in Normele de aplicare;
– in doar doua situatii este obligata firma de service sa intervina in 72 de ore: instalarea a.m.e.f. si inlocuirea memoriei fiscale;
– singura amenda legata de termenul de 72 de ore se aplica pentru „… instalarea aparatului nou, precum şi înlocuirea memoriei fiscale…”
– legislatia nu poate reglementa termenul de reparare a unui echipament, chiar si fiscal;
– singurul document care reglementeaza termenul indeplinirii unei responsabilitati de reparare a a.m.e.f. este contractul de service prevazut de Normele de aplicare a OUG 28/1999.