Dupa cum stiti deja, in Monitorul Oficial nr. 832 din 31 august 2021, au fost publicate – Ordonanța Guvernului Romaniei nr. 8 din 30 august 2021 – pentru modificarea și completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, dar si Ordonanța Guvernului Romaniei nr. 11 din 30 august 2021 – TEXT AICI – pentru modificarea și completarea Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală și reglementarea unor măsuri fiscale.
AVAND IN VEDERE CELE DE MAI SUS, VA SUPUNEM ATENTIEI UN INFO UTIL (cu privire la OG nr. 11/2021) – 🔍 VIA AJFP DAMBOVITA 🔍 (INSTITUTIE CAREIA II MULTUMIM PENTRU POSIBILITATEA PRELUARII INFORMATIILOR). SPERAM SA VA FIE DE FOLOS (atentie si la resursele din articol).
✅ ABONEAZA-TE LA NOUL NOSTRU CANAL DE YOUTUBE ✅ – click aici – DUPA CARE DAI CLICK PE „SUBSCRIBE” SI APOI PE CLOPOTEL. MULTUMIM!
Au fost introduse prevederi pentru implementarea SAF-T, ca modalitate de comunicare/transfer a datelor financiar-contabile de la contribuabil în scopul realizării obiectivelor strategice ale administrației fiscale din România. SAF-T este un fișier de audit standard pentru schimbul electronic de date contabile fiabile de la organizații către o autoritate fiscală națională sau auditori externi.
A fost modificat art. 8 prin introducerea unui nou alineat care să reglementeze obligația pentru contribuabil de a atașa și copia legalizată de pe documentul original, în cazul unui document redactat într-o limbă străină care nu are caractere latine și care este tradus în limba română. Această modificare se impune în vederea identificării cu certitudine a unor persoane al căror nume este scris cu alte caractere decât cele latine.
A fost introdus un nou articol, art. 331 privind revizuirea conceptului de competență privind administrarea creanțelor fiscale datorate de persoanele fizice care desfășoară o activitate economică sau o profesie liberă în sfera de competență a altui organ fiscal decât cel de domiciliu, din perspectiva declarării și colectării obligațiilor fiscale, competența urmând a fi stabilită prin ordin al președintelui ANAF.
IMPORTANT – CLICK PE CLOPOȚELUL ROSU DIN COLTUL ECRANULUI (STÂNGA JOS), SAU TE ROG SA DAI ACCEPT IN FEREASTRA CE APARE LA INTRAREA PE SITE – SI ABONEAZĂ-TE LA NOTIFICĂRI. DE CÂTE ORI PUBLICAM CEVA, AJUNGE MAI REPEDE LA TINE DECÂT LA CEI CARE NU SUNT ABONAȚI. PENTRU ABONARE LA NEWSLETTER – CLICK AICI
Se modifică art. 69, astfel încât comunicarea dintre ANAF și aceste entități să se realizeze exclusiv prin mijloace electronice. Autorităţile publice, instituţiile publice sau de interes public sunt obligate să se înroleze în sistemul informatic PatrimVen.
În contextul actual al pandemiei, pentru evitarea contactului fizic între persoane, se impune necesitatea comunicării prin mijloace electronice cu contribuabilii, astfel încât se propune completarea dispozițiilor art. 79 din Codul de procedură fiscală în scopul reglementării obligativității înrolării în sistemul de comunicare electronică dezvoltat de Ministerul Finanțelor/ANAF, respectiv în SPV. Contribuabilii pentru care se adoptă obligativitatea înrolării în SPV sunt persoanele juridice, asocierile şi alte entităţi fără personalitate juridică, precum şi persoanele fizice care desfăşoară o profesie liberală sau exercită o activitate economică în mod independent într-una din formele prevăzute de Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 44/2008 privind desfăşurarea activităţilor economice de către persoanele fizice autorizate, întreprinderile individuale şi întreprinderile familiale, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 182/2016, cu modificările şi completările ulterioare. Măsura se aplică de la 1 martie 2022.
💡 Obligația de înregistrare fiscală – material oficial ANAF (foarte util – august 2021) 💡 – click aici
De asemenea, pentru derularea procedurii de conectare a aparatelor de marcat electronice fiscale, este necesar ca operatorii economici utilizatori de aparate de marcat electronice fiscale să se înroleze în SPV.
Se modifică art. 105 alin. (6) lit. b), în sensul creării posibilității corectării declarațiilor fiscale ori de câte ori printr-o hotărâre judecătorească definitivă sunt dispuse măsuri care implică și modificări de impuneri aferente unor creanțe fiscale și perioade pentru care s-a anulat rezerva verificării ulterioare.
Se modifică art. 129, în sensul creării posibilității refacerii inspecției fiscale de către aceeași echipă de inspecție care a încheiat actul desființat, dacă din motive obiective, nu există posibilitatea refacerii inspecției fiscale de către o altă echipă de inspecție.
Se modifică art. 169, respectiv a procedura de rambursare a TVA în sensul extinderii mecanismului de rambursare cu control ulterior la toți contribuabilii, cu unele excepții stabilite expres de lege, similar procedurii aprobate prin OUG nr. 48/2020.
💡 Opțiunea de constituire a grupului fiscal în domeniul impozitului pe profit – material ANAF 💡 – click aici
Se introduce Capitolul IV1 care prevede o procedură permanentă de eșalonare la plată, în formă simplificată, pentru obligațiile bugetare administrate de organul fiscal central, având în vedere că eșalonarea la plată a obligațiilor bugetare, în formă simplificată, adoptată prin Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 181/2020, a fost una dintre cele mai accesate facilități fiscale, precum și faptul că prin această facilitate fiscală se asigură lichiditățile financiare necesare continuării activității contribuabililor care temporar se află în dificultate financiară. Măsura are ca scop creșterea gradului de colectare a creanțelor bugetare prin stimularea conformării voluntare.
Anularea unor obligații accesorii
În completarea facilităților fiscale adoptate prin O.U.G. nr. 69/2020 și prin O.U.G. nr. 19/2021, se propune: a) anularea dobânzilor, penalităților și tuturor accesoriilor aferente obligațiilor bugetare principale administrate de organul fiscal central cu scadențe anterioare datei de 31 martie 2020, în cazul contribuabililor care au fost supuși inspecţiei fiscale sau verificării situaţiei fiscale personale începute și pentru care s-a comunicat decizia de impunere în perioada cuprinsă între data intrării în vigoare a O.U.G. nr. 69/2020 și data intrării în vigoare a O.U.G. nr. 19/2021; b) anularea dobânzilor, penalităților și tuturor accesoriilor aferente obligațiilor bugetare principale administrate de organul fiscal cu scadențe anterioare datei de 31 martie 2020, în cazul contribuabililor care au fost supuși verificării documentare după data intrării în vigoare a OUG nr. 69/2020. Acordarea facilităților se face cu respectarea condițiilor stabilite de lege. În ambele situații reglementate, accesoriile stinse atât înainte, cât și după data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe, se restituie potrivit Codului de procedură fiscală.
Normele speciale pentru debitorii a căror activitate este restrânsă/închisă de către organele abilitate ale statului
Se propune suspendarea condițiilor de menținere a eșalonării la plată, în situația în care activitatea este restrânsă/închisă de către organele abilitate ale statului, similar cu dispozițiile suspendării condițiilor de menținere a eșalonării la plată care a fost reglementată prin O.U.G. nr. 48/2020 și ale cărei efecte au încetat la data de 25 decembrie 2020.