Inspectoratele Teritoriale de Muncă Arad informează angajatorii – că în Monitorul Oficial nr.961 din 03 octombrie 2022 a fost publicată Legea nr.275 / 30.09.2022 privind respingerea Ordonanței de Urgență a Guvernului nr.37 / 2021 pentru modificarea și completarea Codului Muncii – text aici.
Prin urmare, prin respingerea acestui act normativ, se repune în sarcina angajatorilor care fac parte din categoria microîntreprinderilor obligația de a întocmi fișa postului și de a o aduce la cunoștința persoanei selectate în vederea angajării sau a salariatului, după caz, anterior încheierii sau modificării contractului individual de muncă.
PENTRU ABONARE LA NEWSLETTER – CLICK AICI – DE CÂTE ORI PUBLICAM CEVA, AJUNGE MAI REPEDE LA TINE DECÂT LA CEI CARE NU SUNT ABONAȚI. – IMPORTANT – CLICK PE CLOPOȚELUL ROSU DIN COLTUL ECRANULUI (STÂNGA JOS), SAU TE ROG SA DAI ACCEPT IN FEREASTRA CE APARE LA INTRAREA PE SITE – SI ABONEAZĂ-TE LA NOTIFICĂRI.
Totodată, angajatorii, inclusiv cei care fac parte din categoria microîntreprinderilor, au obligaţia de a ţine la locul de muncă evidenţa orelor de muncă prestate zilnic de fiecare salariat, cu evidenţierea orelor de începere şi de sfârşit ale programului de lucru, şi de a supune controlului inspectorilor de muncă această evidenţă, ori de câte ori se solicită acest lucru.
În cazul salariaților mobili precum și a celor care își desfășoară activitatea la domiciliul lor, evidențierea muncii prestate se va face conform dispozițiilor Legii nr.53 / 2003 – Codul Muncii, cu respectarea clauzelor prevăzute în contractul individual de muncă.
În același context, se revine la obligația tuturor angajatorilor, de a întocmi Regulamentul intern, fiind eliminată astfel excepția de care au beneficiat cei încadrați în categoria microîntreprindelor.
Sursa – Inspectoratul Teritorial de Muncă Arad
✅ ABONEAZA-TE LA NOUL NOSTRU CANAL DE YOUTUBE ✅ – click aici – DUPA CARE DAI CLICK PE „SUBSCRIBE” SI APOI PE CLOPOTEL. MULTUMIM! ⚠️ CONTABILI PE FACEBOOK ⚠️ – CLICK AICI
Ordonanța de urgență care a stabilit, în mai 2021, că regulamentul intern și fișa postului sunt opționale pentru microîntreprinderile cu până la nouă salariați a fost respinsă prin Legea nr.275/2022 – text aici – astfel efectele acesteia încetează odată cu intrarea în vigoare a legii, respectiv 6 octombrie 2022.
Practic, asta înseamnă că cele două documente sunt din nou obligatorii.
Conform specificațiilor de la litera F din contractul individual de muncă atribuţiile postului sunt prevăzute în fişa postului, anexă la contract. Simpla întocmire a unei fișe de post, acolo unde ea nu există la acest moment, nu este suficientă, ci se impune încheierea unui act adițional pentru a respecta dispozițiile art. 17 alin (5) din Codul muncii care prevede că ”Orice modificare a unuia dintre elementele prevăzute la alin. (3) în timpul executării contractului individual de muncă impune încheierea unui act adițional la contract…”
Reamintim angajatorilor că fișa postului este un document care precizează sarcinile și responsabilitățile ce-i revin titularului postului, condițiile de lucru, standardele de performanță, precum și caracteristicile personale necesare angajatului pentru îndeplinirea cerințelor postului.
Fișa postului reprezintă, alături de funcția/ocupația, un element esențial care nu poate fi modificat fără acordul părților și fără încheierea unui act adițional.
PENTRU ABONARE LA NEWSLETTER – CLICK AICI – DE CÂTE ORI PUBLICAM CEVA, AJUNGE MAI REPEDE LA TINE DECÂT LA CEI CARE NU SUNT ABONAȚI. – IMPORTANT – CLICK PE CLOPOȚELUL ROSU DIN COLTUL ECRANULUI (STÂNGA JOS), SAU TE ROG SA DAI ACCEPT IN FEREASTRA CE APARE LA INTRAREA PE SITE – SI ABONEAZĂ-TE LA NOTIFICĂRI.
De asemenea, întocmirea regulamentului intern redevine obligatorie, fiind reglementată de Codul Muncii prin articolele 241-246. Acestea prevăd condițiile de întocmire „cu consultarea sindicatului sau a reprezentanților salariaților”, categoriile de dispoziții obligatorii de prevăzut în acest document (articolul nr. 242), dar și informații despre aducerea la cunoștința a salariaților.
Regulamentul intern este un act juridic al angajatorului, elaborat cu consultarea sindicatului sau a reprezentanților salariaților, prin care se stabilesc o serie de reguli aplicabile la locul de muncă.
Odată cu respingerea OUG.nr.37/2021, microîntreprinderilor le revine, de asemenea, obligația de a ţine la locul de muncă evidenţa orelor de muncă prestate zilnic de fiecare salariat, cu evidenţierea orelor de începere şi de sfârşit ale programului de lucru conform prevederilor art.119 alin.1 din Codul muncii.
Sursa – ITM Salaj