„ Pentru contabilitate și salarizare – recomandăm NextUp ”
Evaluarea riscurilor profesionale este o obligaţie ce revine angajatorilor ca urmare a transpunerii directivelor europene din domeniul securității și sănătății în muncă, în legislaţia naţională.
🔺 Cerinţele minime de securitate şi sănătate referitoare la expunerea lucrătorilor la riscurile generate de zgomot sunt reglementate de HG nr.493/2006, şi se aplică tuturor activităţilor în care lucrătorii sunt expuşi, prin natura muncii lor, la riscuri generate de zgomot.
Prin zgomot înțelegem un sunet puternic sau deranjant, periculos prin intensitate (care se măsoară în decibeli (dB)) şi prin durata expunerii. Pe termen lung, zgomotul poate avea ca efecte pierderea auzului, perturbări psihologice sau probleme fiziologice.
Zgomotul produs de echipamentele de muncă este prezent în toate sectoarele industriei prelucrătoare, pe şantierele de construcţii, dar și în agricultură, transporturi şi comunicaţii. De asemenea, zgomotul poate constitui o problemă şi acolo unde activitatea presupune prezenţa mai multor oameni în acelaşi loc sau unde comunicarea verbală are un rol important (de ex. în domeniul educaţiei, sănătăţii precum şi în sectorul serviciilor – baruri şi restaurante) şi poate prezenta un risc mare de accidentare deoarece îi poate împiedica pe lucrători să audă şi/sau să înţeleagă corect comunicarea şi semnalizarea la locul de muncă.
🔺 Zgomotul este periculos nu numai prin intensitate, ci şi prin durata expunerii. De aceea, se utilizează termenul de expunere zilnică a lucrătorului, durata zilei de muncă fiind, de obicei, de 8 ore, iar limita maximă admisă de expunere zilnică la zgomot este de 87 dB.
Dacă se constată expuneri la zgomot peste valorile limită, angajatorul trebuie să ia de îndată măsuri de reducere a expunerii sub aceste valori şi să identifice cauzele expunerii excesive.
PENTRU ABONARE LA NEWSLETTER – CLICK AICI – DE CÂTE ORI PUBLICAM CEVA, AJUNGE MAI REPEDE LA TINE DECÂT LA CEI CARE NU SUNT ABONAȚI. – IMPORTANT – CLICK PE CLOPOȚELUL ROSU DIN COLTUL ECRANULUI (STÂNGA JOS), SAU TE ROG SA DAI ACCEPT IN FEREASTRA CE APARE LA INTRAREA PE SITE – SI ABONEAZĂ-TE LA NOTIFICĂRI.
👉 Atunci când riscurile generate de expunerea la zgomot nu pot fi prevenite prin alte mijloace, angajatorul trebuie să pună la dispoziţia lucrătorilor mijloace de protecţie auditivă, adecvate şi corect ajustate şi în acelaşi timp, trebuie să ia măsuri pentru a asigura folosirea acestor mijloace de către lucrătorii săi.
De asemenea, angajatorul trebuie să asigure informarea şi formarea lucrătorilor expuşi la locul de muncă la un nivel de zgomot egal sau superior valorilor de expunere inferioare de la care se declanşează acţiunea privind riscurile generate de expunerea la zgomot.
Valorile limită de expunere sunt următoarele:
– valori limita de expunere = 87 decibeli;
– valori de expunere superioare = 85 decibeli – lucrătorii trebuie să utilizeze mijloacele individuale de protecţie auditivă;
– valori de expunere inferioare = 80 decibeli – angajatorul trebuie să pună la dispoziţia lucrătorilor mijloace individuale de protecţie auditivă.
Angajatorii au obligaţia legală de a proteja securitatea şi sănătatea lucrătorilor împotriva tuturor riscurilor legate de zgomot la locul de muncă prin efectuarea evaluării de risc, inclusiv măsurarea nivelului de zgomot.
Lucrătorii a căror expunere la zgomot depăşeste valorile de expunere superioare de la care se declanşează acţiunea angajatorului privind securitatea şi protecţia sănătăţii lucrătorilor, au dreptul la examenul medical periodic, inclusiv testarea auzului.
👉 Pe lângă principiile generale de prevenire prevăzute de lege, angajatorilor le este indicat să ia în considerare și alte metode de lucru care pot fi utilizate pentru a reduce expunerea la zgomot, cum ar fi: proceduri de izolare fonică şi restricţionarea accesului în zonele zgomotoase, utilizarea incintelor izolate fonic şi a barierelor acustice, utilizarea de materiale absorbante pentru a reduce zgomotul, organizarea lucrului astfel încât să se limiteze timpul petrecut în zonele zgomotoase, stabilirea unor pauze suficiente de odihnă în timpul programului de lucru, etc.
Atunci când riscurile generate de expunerea la zgomot nu pot fi prevenite prin alte mijloace, angajatorul trebuie să le pună angajaților la dispoziție mijloace de protecție auditivă, precum antifoane interne sau externe. Utilizarea de către lucrători a acestor mijloace determină condiții mai bune de lucru, contribuie la un randament mai bun, pentru că mai puțin zgomot înseamnă mai multă armonie.
Sursa (cu multumiri) – ITM Salaj
✅ ABONEAZA-TE LA NOUL NOSTRU CANAL DE YOUTUBE ✅ – click aici – DUPA CARE DAI CLICK PE „SUBSCRIBE” SI APOI PE CLOPOTEL. MULTUMIM! ⚠️ CONTABILI PE FACEBOOK ⚠️ – CLICK AICI
🔍 ALTE RESURSE UTILE – DIN ULTIMA PERIOADA: 🔍
✅ – HAI SA AJUTAM! – Solicitare sprijin pentru Asociația Literata. Va mulțumim anticipat tuturor! – click aici sau click aici (F 177)
– 👉 Reguli de circulație a numerarului începând cu data de 13.11.2023 – fișier util si pe înțelesul tuturor 👉 – click aici
– ✅ FOARTE UTIL – Prezentare comparativă a modificărilor fiscale (Cod Fiscal, CPF, case marcat, disciplină financiară, e-Factura, conformare fiscală, etc.) – 17 fișiere utile (oficial) ✅ – click aici
– ⏰ MODEL – Act Adițional majorare salariu minim din 01.11.2023 – model gratuit, editabil (pentru sector construcții, sector agricol și industria alimentară) – click aici
– ⏰ ULTIMA ORĂ – ✅ Modificări fiscale diverse 2023-2024 – care sunt noutățile aduse de Legea nr. 296/2023 (info oficial rapid) ✅ – CLICK AICI
– ⏰ DE INTERES – ANAF – clarificări privind salariul minim valabil pentru calculul contribuțiilor sociale datorate de persoanele fizice în anul 2023 , etc. – CLICK AICI
💡 – Stabilirea salariului de bază minim brut sub nivelul celui prevăzut de HG nr. 900/2023 (3.300 lei) – nivelul contravențiilor (sancțiunilor) – CLICK AICI
💡 – Care este termenul transmitere în Revisal a modificărilor la noul salariul minim de 3.300 lei … 20 de zile lucrătoare (calculate începând cu 01.10.2023) – CLICK AICI
💡 – Ce întocmim pentru aliniere la noul salariu minim din 01.10.2023 (3.300 lei) – “Decizie colectivă de mărire a salariilor” sau „Act adițional” ? – CLICK AICI
💡 – Act Adițional majorare salariu minim din 01.10.2023 – model gratuit, editabil … pentru angajatori (util) – CLICK AICI
💡 – Decizie colectivă majorare salariu minim angajați (cu anexă semnături) – MODEL (începând cu 01.10.2023) – CLICK AICI
💡 – HG nr. 900/2023 – salariul de bază minim brut pe țară garantat în plată, începând cu 01.10.2023, majorat la 3.300 de lei – CLICK AICI
✅ – Sărbători legale începând cu 01.01.2023 – sau zilele libere în care legal nu se lucrează (info util anual, conform legislație în vigoare) – CLICK AICI
💡 – Codul Fiscal valabil în 2023 – inclusiv Normele Metodologice de Aplicare ale acestuia (Codul de Procedura Fiscală actualizat 2023) – CLICK AICI
⏰ – Decizie internă facturi, chitanțe, avize, etc. (pentru alocare serie și număr în 2023) – document necesar de întocmit la început de an (model actualizat) – CLICK AICI
⏰ – Informare prealabilă angajat (minută) – model 2022 (gratuit, editabil, orientativ) – click aici
📢 – Formular-tip de Act Constitutiv pentru societăți cu răspundere limitată (SRL) – model agreat de ONRC (conf. OMJ nr. 5307C/2022) – click aici
⏰ – Minuta informare prealabilă, întocmită cu ocazia unui Act Adițional la CIM – model 2022 (gratuit, editabil, orientativ) – CLICK AICI