„ Pentru contabilitate și salarizare – recomandăm NextUp ”
👉 Dacă ai o firmă de construcții, agricultură sau IT, știi că ultimele luni au venit cu diverse modificări în ceea ce privește calculul salarial.
Primele modificări au fost cele de la 01 noiembrie 2023, aduse de Legea 296/2023, privind unele măsuri fiscal-bugetare pentru asigurarea sustenabilității financiare a României pe termen lung, publicată în Monitorul Oficial al Romaniei nr.977/27.10.2023.
Prin Legea 296 a fost abrogată facilitatea legată de plata contribuției la asigurările sociale de sănătate pentru cei din domeniile construcții și agricultură.
Tot prin legea 296, a fost introdusă și o modificare la scutirea de impozit în domeniul IT și reducerea procentului la contribuția de asigurări sociale.
👉 Din acel moment, salariații din cele trei domenii (construcții, agricultură și industria alimentară, IT) beneficiază de aceleași facilități dacă îndeplinesc aceleași condiții. Rămân diferite condițiile care trebuie îndeplinite de angajatori, unde sunt mici diferențe, în funcție de domeniul activității.
🔍 Pentru domeniul construcțiilor – a se vedea art. 60 alin.5 din Codul Fiscal, din care extragem:
✅ societatea trebuie să aibă activitatea definită de unul din următoarele coduri CAEN:
CAEN 41.42.43 – secţiunea F – Construcţii;
2312 – Prelucrarea şi fasonarea sticlei plate;
2331 – Fabricarea plăcilor şi dalelor din ceramică;
2332 – Fabricarea cărămizilor, ţiglelor şi altor produse pentru construcţii din argilă arsă;
2361 – Fabricarea produselor din beton pentru construcţii;
2362 – Fabricarea produselor din ipsos pentru construcţii;
2363 – Fabricarea betonului;
2364 – Fabricarea mortarului;
2369 – Fabricarea altor articole din beton, ciment şi ipsos;
2370 – Tăierea, fasonarea şi finisarea pietrei;
2223 – Fabricarea articolelor din material plastic pentru construcţii;
1623 – Fabricarea altor elemente de dulgherie şi tâmplărie pentru construcţii;
2512 – Fabricarea de uşi şi ferestre din metal;
2511 – Fabricarea de construcţii metalice şi părţi componente ale structurilor metalice;
0811 – Extracţia pietrei ornamentale şi a pietrei pentru construcţii, extracţia pietrei calcaroase, ghipsului, cretei şi a ardeziei;
0812 – Extracţia pietrişului şi nisipului;
2351 – Fabricarea cimentului;
2352 – Fabricarea varului şi ipsosului;
2399 – Fabricarea altor produse din minerale nemetalice n.c.a.;
711 – Activităţi de arhitectură, inginerie şi servicii de consultanţă tehnică;
✅ Cifra de afaceri realizată din activitățile cuprinse la codurile CAEN de mai sus să fie cel puțin 80% din cifra de afaceri totală. Atenție – facilitățile se acordă numai pentru cifra de afaceri obținută pe teritoriul României.
✅ Să asigure salariaților lor un salariu brut de încadrare pentru 8 ore pe zi la nivelul celui stabilit minim garantat în plata pentru domeniul construcțiilor. De la 01.11.2023, acesta este stabilit la 4582 lei.
NU UITATI SA DATI UN LIKE SI PAGINII NOASTRE DE FACEBOOK – CLICK AICI – SAU SA VA ABONATI LA NEWSLETTER – VEZI PARTEA DREAPTA LA SECTIUNEA „Aboneare la blog – via e-mail”. NOU – ACUM AVEM SI UN GRUP PE FACEBOOK – CLICK AICI, DAR SI UNUL DE TELEGRAM – CLICK AICI.
🔍 Pentru domeniul agriculturii și industriei alimentare – a se vedea art. 60 alin.7 din Codul Fiscal, din care extragem:
✅ societatea trebuie să aibă activitatea definită de unul din următoarele coduri CAEN:
cod CAEN 01: Agricultură, vânătoare şi servicii anexe
011 – Cultivarea plantelor nepermanente;
012 – Cultivarea plantelor din culturi permanente;
013 – Cultivarea plantelor pentru înmulţire;
014 – Creşterea animalelor;
015 – Activităţi în ferme mixte (cultura vegetală combinată cu creşterea animalelor);
016 – Activităţi auxiliare agriculturii şi activităţi după recoltare;
cod CAEN 10: Industria alimentară;
✅ Cifra de afaceri realizată din activitățile cuprinse la codurile CAEN de mai sus să fie cel puțin 80% din cifra de afaceri totală
✅ Să asigure salariaților lor un salariu brut de încadrare pentru 8 ore pe zi la nivelul celui stabilit minim garantat în plata pentru domeniul agriculturii și al industriei alimentare. De la 01.11.2023, acesta este stabilt la 3436 lei.
🔍 Pentru domeniul IT – a se vedea Ordinul nr. 20.463/3.964/967/1.415/2023 privind încadrarea în activitatea de creare de programe pentru calculator, din care extragem:
✅ societatea să aibă activitatea definită de unul din următoarele coduri CAEN: 5821, 5829, 6201, 6202, 6209
✅ posturile pe care sunt angajați să fie pentru una dintre activitățile de mai jos:
Administrator baze de date
Analist
Inginer de sistem în informatică
Inginer de sistem software
Manager de proiect informatic
Programator
Proiectant de sisteme informatice
Programator de sistem informatic
Programator ajutor
Analist ajutor
Inginer de dezvoltare a produselor software
✅ postul să faca parte dintr-un compartiment tehnic în organigrama firmei. Prin tehnic, conform Ordinului, înțelegem: tehnologia informaţiei şi a comunicaţiilor, inteligenţă artificială şi tehnologii digitale emergente, administrare fiscală în format electronic, baze de date, servicii de e-guvernare şi transformare digitală;
✅ angajatorul să fi realizat în anul fiscal precedent din activitatea de creare de programe și să fi evidențiat distinct aceste venituri în balanță, pe conturi analitice, echivalentul în lei a 10.000 euro calculat la cursul de schimb valutar mediu lunar comunicat de Banca Naţională a României, aferent fiecărei luni în care s-a înregistrat venitul, pentru fiecare angajat care beneficiază de scutirea de la plata impozitului pe venit.
⚠️ Condiții de îndeplinit de către salariați pentru acordarea de facilități:
– să fie angajat pe bază de contract de muncă
– să aibă funcția de bază la societatea unde se acordă facilitățile
– facilitățile se acordă pentru venitul brut în lună de maxim 10.000 lei. Pentru suma care depășește cei 10.000 lei, chiar dacă primele două condiții sunt îndeplinite, nu se mai acordă facilități.
⏰ Dacă cele de sus sunt îndeplinite, atunci acei salariați beneficiază de următoarele facilități fiscale:
– contribuția de asigurări sociale: scutire de la plata procentului pentru pilonul 2 de pensie. Din 01.01.2024 acest procent este de 4.75%, astfel că procentul pentru contribuția de asigurări sociale rămâne de la 25% la 20,25%.
💡 Atenție: angajatul poate să aleagă plata în continuare a acestui procent către Pilonul 2 și atunci face o cerere către angajator prin care solicită acest lucru, pierzând astfel “facilitatea fiscală”.
– impozit pe salarii: scutire a impozitului pentru suma de până la 10.000 lei.
Prin Ordonanța de urgență nr.115 /2023, privind unele măsuri fiscal-bugetare în domeniul cheltuielilor publice, pentru consolidare fiscală, combaterea evaziunii fiscale, pentru modificarea şi completarea unor acte normative, precum şi pentru prorogarea unor termene, se modifică Codul Fiscal, respectiv art.60 , unde apare o precizare nouă pentru salariații din cele trei domenii care schimbă angajatorul în cursul lunii. Redăm mai jos articolul nou introdus:
📣 Art. 601. – Reguli speciale privind aplicarea scutirii de la plata impozitului pe venit – Prin excepţie de la prevederile art. 60 pct. 2, pct. 5 lit. c) şi pct. 7 lit. c), în situaţia în care, în cursul aceleiaşi
luni, persoana fizică realizează venituri din salarii şi asimilate salariilor pentru o fracţie din lună, la funcţia de bază, la unul sau, după caz, la mai mulţi angajatori succesiv, pentru aplicarea scutirii, fiecare angajator stabileşte partea din plafonul de 10.000 lei lunar corespunzătoare acestei perioade şi acordă scutirea pentru venitul brut lunar realizat, în limita fracţiei din plafon astfel stabilită.”
✅ Primele precizări referitoare la acordarea facilităților pentru fracția de lună atunci când se schimbă angajatorul în timpul lunii le-am gasit și în Ghidul pus la dispoziție de Ministerul de Finanțe și ANAF în luna noiembrie 2023, pe care îl găsiți aici – GHID OFICIAL – și unde aveți și formula de calcul a impozitului pe venit atunci când există parte impozabilă de venit impozabil și parte neimpozabilă.
⚠️ Pentru a evidenția modificările, vă lăsăm mai jos modele de calcul înainte de modificări și după, pentru un salariat angajat pe bază de contract de muncă, cu funcția de baza la societate, cu un venit brut în lună de 12.000 lei și care nu a optat pentru cotizarea la Pilonul 2 de pensie.
⚠️ Dacă luăm în calcul că același salariat lucrează parțial în luna februarie 2024 la angajatorul luat ca exemplu (în perioada 01-16 februarie), de la 01 ianuarie 2024, vom avea următorul calcul salarial, cu acordarea facilităților doar pentru venitul aferent fracției din lună:
✅ ABONEAZA-TE LA NOUL NOSTRU CANAL DE YOUTUBE ✅ – click aici – DUPA CARE DAI CLICK PE „SUBSCRIBE” SI APOI PE CLOPOTEL. MULTUMIM! ⚠️ CONTABILI PE FACEBOOK ⚠️ – CLICK AICI
Sursa – NextUp
🔍 ALTE RESURSE UTILE – DIN ULTIMA PERIOADA: 🔍
✅ – HAI SA AJUTAM! – Solicitare sprijin pentru Asociația Literata. Va mulțumim anticipat tuturor! – click aici sau click aici (F 177)
– ⚠️ ULTIMA ORA (oficial) – informații cu privire la majorarea salariul angajaților încadrați cu salariul minim, cu vechime de peste 24 de luni la aceeași societate – CLICK AICI
– 💡 Termenul de depunere a bilanțului la 31.12.2023 – se aplica tuturor entităților, indiferent de sistemul de impozitare aplicabil (oficial MF/ANAF) – CLICK AICI
– ⏰ Câte zile lucrătoare sunt în fiecare luna din anul 2024 (inclusiv detaliere pe ore lucrătoare) – INFO UTIL ANUAL – click aici
– ✅ Termen depunere bilanț la 31.12.2023 (situații financiare/raportări contabile) – în anul fiscal 2024 (info util) – CLICK AICI
– 💡 Temenele legale de transmitere a facturii electronice în sistemul național RO e-Factura (nivel amenzi) – oficial ANAF – click aici
– 📣 Dosarul inventarierii anuale a patrimoniului la data de 31.12.2023 – recapitularea resurselor gratuite, publicate de noi (necesare la dosar) – click aici
– ⏰ IMPORTANT (oficial) – răspuns ANAF cu privire la aplicare plafon casierii (pentru societățile cu mai multe puncte de lucru) – click aici
– ✅ Reguli de circulație a numerarului începând cu data de 13.11.2023 – fișier util si pe înțelesul tuturor – click aici
– ⏰ DE INTERES – ANAF – clarificări privind salariul minim valabil pentru calculul contribuțiilor sociale datorate de persoanele fizice în anul 2023 , etc. – CLICK AICI
– ✅ FOARTE UTIL ✅ – Prezentare comparativă a modificărilor fiscale (Cod Fiscal, CPF, case marcat, disciplină financiară, e-Factura, conformare fiscală, etc.) – 17 fișiere utile (oficial) – click aici
✅ ABONEAZA-TE LA NOUL NOSTRU CANAL DE YOUTUBE ✅ – click aici – DUPA CARE DAI CLICK PE „SUBSCRIBE” SI APOI PE CLOPOTEL. MULTUMIM! ⚠️ CONTABILI PE FACEBOOK ⚠️ – CLICK AICI
💡 – Sărbători legale începând cu 01.01.2024 – sau zilele libere în care legal nu se lucrează (info util, conform legislație în vigoare, actualizat) – click aici
💡 – Stabilirea salariului de bază minim brut sub nivelul celui prevăzut de HG nr. 900/2023 (3.300 lei) – nivelul contravențiilor (sancțiunilor) – CLICK AICI
💡 – Care este termenul transmitere în Revisal a modificărilor la noul salariul minim de 3.300 lei … 20 de zile lucrătoare (calculate începând cu 01.10.2023) – CLICK AICI
💡 – Ce întocmim pentru aliniere la noul salariu minim din 01.10.2023 (3.300 lei) – “Decizie colectivă de mărire a salariilor” sau „Act adițional” ? – CLICK AICI
💡 – Act Adițional majorare salariu minim din 01.10.2023 – model gratuit, editabil … pentru angajatori (util) – CLICK AICI
💡 – Decizie colectivă majorare salariu minim angajați (cu anexă semnături) – MODEL (începând cu 01.10.2023) – CLICK AICI
💡 – HG nr. 900/2023 – salariul de bază minim brut pe țară garantat în plată, începând cu 01.10.2023, majorat la 3.300 de lei – CLICK AICI