„ Pentru contabilitate și salarizare – recomandăm NextUp ”
MF a publicat in aceste zile (ieri si azi) – un proiect de OUG pentru modificarea și completarea unor acte normative si un proiect Hotărâre pentru modificarea şi completarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr.227/2015 privind Codul fiscal, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr.1/2016 – proiecte din ale caror schimbări preconizate mentionam:
🧮 OUG pentru modificarea și completarea unor acte normative 🧮
📝 A. Se reglementează posibilitatea ca, prin ordin al președintelui ANAF, la solicitarea Ministerului Finanțelor, să fie stabilite și alte date și informații decât cele prevăzute în Anexa nr. 11 la Normele metodologice, care trebuie să fie transmise de aparatele de marcat electronice fiscale către sistemul informatic al ANAF, cum ar fi, spre exemplu, codul de înregistrare în scopuri de TVA al contribuabilului, informație absolut necesară pentru generarea decontului de TVA precompletat, lipsa acestor date fiind de natură să împieteze asupra procesului de transformare digitală a serviciilor publice din domeniul fiscal, Sistemul Informatic Național RO e-TVA fiind unul dintre sistemele de interes strategic național statuate prin OUG nr. 116/2023.
Necesitatea transmiterii de către aparatele de marcat electronice fiscale a informațiilor din conținutul bonului fiscal referitoare la codul de înregistrare în scopuri de TVA este dublată de faptul că precompletarea de către autoritatea fiscală a informațiilor privind operațiunile impozabile în decontul de TVA este o măsură menită să vină în sprijinul contribuabililor care, potrivit legii, au obligația să completeze și să depună decontul de TVA. Introducerea posibilității de stabilire la nivel de ordin al președintelui ANAF a categoriilor de informații transmise către sistemul informatic al ANAF conferă, pentru viitor, mai multă suplețe în reglementare în funcție de necesitățile de legiferare existente în contextul implementării măsurilor de prevenire și combatere a evaziunii fiscale și continuării procesului de digitalizare a administrației fiscale în vederea creșterii gradului de colectare a veniturilor bugetare. Concomitent, pentru corelare, se propune modificarea prevederilor art. 22, punctul J, lit. b), precum și ale alineatului (1) al art. 3 din Anexa nr. 11 la Normele metodologice.
PENTRU ABONARE LA NEWSLETTER – CLICK AICI – DE CÂTE ORI PUBLICAM CEVA, AJUNGE MAI REPEDE LA TINE DECÂT LA CEI CARE NU SUNT ABONAȚI. – IMPORTANT – CLICK PE CLOPOȚELUL ROSU DIN COLTUL ECRANULUI (STÂNGA JOS), SAU TE ROG SA DAI ACCEPT IN FEREASTRA CE APARE LA INTRAREA PE SITE – SI ABONEAZĂ-TE LA NOTIFICĂRI.
📝 B. În considerarea asigurării unor condiţii de concurenţă şi echitate fiscală în rândul tuturor contribuabililor şi pentru combaterea creşterii inegalităţilor, în special prin raportare la contribuabilii de bună-credinţă, care se conformează regulilor fiscale, se propune ca în cazul în care bunurile cu risc fiscal ridicat sunt înregistrate în documentele justificative primare și, ulterior în evidența contabilă a utilizatorilor, sancțiunea complementară de confiscare a contravalorii bunurilor intrate în gestiune și în circuitul operațiunilor economice să nu se mai aplice.
De asemenea, se propune ca, având în vedere redefinirea monitorizării transporturilor rutiere pe teritoriul național a bunurilor cu risc fiscal ridicat și a transporturilor rutiere internaționale de bunuri prin OUG nr. 115/2023, în practică au fost identificate și alte operațiuni de transportce se circumscriu transportului rutier internațional, după cum urmează:
– transportul bunurilor pentru prestarea de servicii în cazul unor operaţiuni comerciale reprezentând un nontransfer,
– transportul bunurilor în cadrul unor operaţiuni comerciale ce se subscriu regimului de stocuri la dispoziţia clientului.
Astfel, se impune extinderea obligațiilor de la art. 8^1 și în cazul transportului internațional, pentru:
– prestările de servicii efectuate în România sau în Uniunea Europeană, în cazul unor operaţiuni comerciale reprezentând un nontransfer, atunci când bunurile sunt transportate rutier pe teritoriul României,
– transportul bunurilor în cazul unor operaţiuni comerciale ce se subscriu regimului de stocuri la dispoziţia clientului în situaţia în care unul din partenerii comerciali este din România și celălalt din Uniunea Europeană iar bunurile sunt transportate rutier pe teritoriul României.
Totodată, se propune modificarea și completarea art. 16 din OUG nr. 41/2022 în sensul includerii unor noi excepții de la prevederile actului normativ, astfel:
– transportul produselor accizabile care circulă în regim suspensiv de accize sau cu accize plătite în statul membru de expediție, potrivit titlului VIII ”Accize și alte taxe speciale” din Codul fiscal, respectiv prin utilizarea aplicației EMCS pentru emiterea documentului administrativ electronic e-DA sau a documentului administrativ electronic simplificat e-DAS;
– transportul bunurilor de către prestatorii de servicii poștale în colete poștale conform prevederilor OUG nr. 13/2013 privind serviciile poștale, cu modificările și completările ulterioare.
Se propune completarea prevederilor Art. LXXV alin. (1) din OUG nr. 115/2023, în sensul că sancțiunile aplicate în temeiul art. 13^1 din OUG nr. 41/2022 se referă la faptele săvârșite și constatate începând cu data de 01.07.2024.
✅ ABONEAZA-TE LA NOUL NOSTRU CANAL DE YOUTUBE ✅ – click aici – DUPA CARE DAI CLICK PE „SUBSCRIBE” SI APOI PE CLOPOTEL. MULTUMIM! ⚠️ CONTABILI PE FACEBOOK ⚠️ – CLICK AICI
📝 C. Se propune reglementarea în Codul fiscal a unui tratament fiscal specific pentru veniturile aferente activelor financiare pentru care s-au constituit ajustări rezultate din operațiuni legate de capitalul social subscris și nevărsat, înregistrate de instituțiile de credit constituite în conformitate cu prevederile Legii nr. 207/2022, pentru care capitalul social subscris este vărsat în etape.
Acesta este un tratament fiscal similar cu cel aplicabil veniturilor din reducerea sau anularea provizioanelor pentru care nu s-a acordat deducere. Totodată având în vedere fapul că impozitul pe profit este calculat anual este necesară reglementarea perioadei de aplicare.
📝 D. Se propune înștiințarea contribuabililor pentru care organul fiscal local a determinat, potrivit art. 457, o valoare impozabilă mai mare de 2.500.000 lei, în condițiile prevăzute la art. 47 din Codul de procedură fiscală, în termen de 30 de zile de la data publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I, a prezentei ordonanțe de urgență. De asemenea, se stabilesc elementele pe care trebuie să le conțină înștiințarea, precum și prorogarea termenului de declarare.
📝 E. Având în vedere:
– adresele mediului de afaceri din industria tutunului nr. 3533/12.12.2023 și nr. FN/12.12.2023, prin care se propune introducerea în sfera produselor supuse accizelor nearmonizate a noilor produse lansate pe piața din România, respectiv produse cu nicotină, care nu conțin tutun, destinate consumului pe cale orală prezentate sub formă de pulbere sau particule sau în orice combinație a formelor respective, comercializate în porții ambalate în pliculețe, ținând cont de faptul că aceste produse au un conținut similar cu cele deja reglementate de Codul fiscal,
– multitudinea articolelor de presă din care rezultă că industria tutunului susține taxarea echitabilă a tuturor produselor cu nicotină,
– apariția mai multor produse alternative cu nicotină, în forme de prezentare atractive în special în rândul copiilor și adolescenților, produse cu conținut similar celor cu potențial de risc deja reglementate prin Codul fiscal, prin proiectul de ordonanță de urgență se propune completarea în acest sens a Titlului VIII – Accize și alte taxe speciale din Codul fiscal
🧮 Hotărâre pentru modificarea şi completarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 1/2016 🧮
Titlul VII “Taxa pe valoarea adăugată” – Se propune abrogarea prevederilor pct. 69 alin. (7) din Normele metodologice referitoare la deducerea TVA de către o persoană impozabilă pentru facturile emise pe numele salariaţilor săi, având în vedere dispozițiile art. 299 din Codul fiscal, potrivit cărora pentru exercitarea dreptului de deducere a taxei, persoana impozabilă trebuie să dețină o factură emisă în conformitate cu prevederile art. 319, respectiv factura trebuie să conțină denumirea/numele și adresa beneficiarului bunurilor sau serviciilor, precum și codul de înregistrare în scopuri de TVA sau codul de identificare fiscală al beneficiarului. Dispozițiile actuale ale pct. 69 alin. (7) din norme care permiteau deducerea TVA pe baza facturilor emise pe numele salariaților în anumite condiții nu mai pot fi menținute în contextul noului cadru legal privind obligativitatea transmiterii facturii electronice prin sistemul RO e-Factura.
Titlul VIII „Accize și alte taxe speciale” – detalii aici.
🔍 ALTE RESURSE UTILE – DIN ULTIMA PERIOADA: 🔍
✅ – HAI SA AJUTAM! – Solicitare sprijin pentru Asociația Literata. Va mulțumim anticipat tuturor! – click aici sau click aici (F 177)
– ⏰ UPDATE (22.04.2024) ⏰ – S1075-S1076 – Declaratia privind situatia de trezorerie la ONG (PDF inteligent oficial ANAF) – CLICK AICI
– ⏰ UPDATE ⏰ – Declarația privind situația de trezorerie la ONG-uri – cine trebuie să o depună, cum se depune, care este termenul de depunere, cine semnează, etc. – click aici
– ⏰ OUG nr. 31/2024 – reglementare măsuri fiscal-bugetare și modificarea și completarea unor acte normative (întreprinderi legate/microîntreprinderi) ⏰ – CLICK AICI
– 💡 OUG nr. 30/2024 – modificari la Codul Fiscal si Legea nr. 296/2023 (extindere neaplicare sanctiuni RO e-Factura până la data de 31 mai 2024) 💡 – CLICK AICI
– ⚠️ NOU ⚠️ – Declarația privind situația de trezorerie la ONG-uri – modelul editabil pentru Anexa 1 si Anexa 2 (util) – click aici
– 💡 Temenele legale de transmitere a facturii electronice în sistemul național RO e-Factura (nivel amenzi) – oficial ANAF – click aici
– ⏰ IMPORTANT (oficial) – răspuns ANAF cu privire la aplicare plafon casierii (pentru societățile cu mai multe puncte de lucru) – click aici
– ✅ Reguli de circulație a numerarului începând cu data de 13.11.2023 – fișier util si pe înțelesul tuturor – click aici
– ⏰ DE INTERES – ANAF – clarificări privind salariul minim valabil pentru calculul contribuțiilor sociale datorate de persoanele fizice în anul 2023 , etc. – CLICK AICI
– ✅ FOARTE UTIL ✅ – Prezentare comparativă a modificărilor fiscale (Cod Fiscal, CPF, case marcat, disciplină financiară, e-Factura, conformare fiscală, etc.) – 17 fișiere utile (oficial) – click aici
💡 – Sărbători legale începând cu 01.01.2024 – sau zilele libere în care legal nu se lucrează (info util, conform legislație în vigoare, actualizat) – click aici
💡 – Stabilirea salariului de bază minim brut sub nivelul celui prevăzut de HG nr. 900/2023 (3.300 lei) – nivelul contravențiilor (sancțiunilor) – CLICK AICI
💡 – Care este termenul transmitere în Revisal a modificărilor la noul salariul minim de 3.300 lei … 20 de zile lucrătoare (calculate începând cu 01.10.2023) – CLICK AICI
💡 – Ce întocmim pentru aliniere la noul salariu minim din 01.10.2023 (3.300 lei) – “Decizie colectivă de mărire a salariilor” sau „Act adițional” ? – CLICK AICI
💡 – Act Adițional majorare salariu minim din 01.10.2023 – model gratuit, editabil … pentru angajatori (util) – CLICK AICI
💡 – Decizie colectivă majorare salariu minim angajați (cu anexă semnături) – MODEL (începând cu 01.10.2023) – CLICK AICI
💡 – HG nr. 900/2023 – salariul de bază minim brut pe țară garantat în plată, începând cu 01.10.2023, majorat la 3.300 de lei – CLICK AICI
✅ ABONEAZA-TE LA NOUL NOSTRU CANAL DE YOUTUBE ✅ – click aici – DUPA CARE DAI CLICK PE „SUBSCRIBE” SI APOI PE CLOPOTEL. MULTUMIM! ⚠️ CONTABILI PE FACEBOOK ⚠️ – CLICK AICI