AcasăReglementari contabileDosarul contribuabilului la controlul fiscal. Ce trebuie să faci pentru a nu...

Dosarul contribuabilului la controlul fiscal. Ce trebuie să faci pentru a nu fi luat prin surprindere de inspecția fiscală?

Pentru contabilitate și salarizare recomandăm NextUp

În cele mai multe situații care ocazionează prezența organelor fiscale la sediul companiei tale pentru efectuarea inspecției, sentimentul de teamă poate să își facă subtil simțită prezența. În astfel de momente îți dorești să ai la îndemână un minighid care să îți confere baza pentru a cunoaște care este maniera de raportare la un astfel de control. Recomandarea este în direcția informării în prealabil, înaintea derulării efective a inspecției fiscale și de efectuarea vizitei inspectorilor fiscali la sediul firmei. Pentru ca certitudinea sa fie un aspect palpabil și teama să reprezinte un lucru dat uitării îți prezentăm mai jos tot ce trebuie sa cunoști pentru ca inspecția fiscală să fie un proces facilitat care să nu îți pună foarte multe impedimente.

▶️ Ce este inspecția fiscală?

Inspecția fiscală face referire la o activitate cu scop bine definit centrată spre obținerea asigurării cu privire la conformitatea, legalitatea, corectitudinea și completitudinea stabilirii obligațiilor fiscale în concordanță cu legislația financiar-contabilă în vigoare. Pe scurt, inspectorul fiscal verifică dacă obligațiile fiscale au fost stabilite corect în conformitate cu impunerile legislative actuale ținând cont de îndeplinirea corectă a acestora și de stabilirea exactă a bazei de impozitare.

▶️ Concret, ce se verifică în situația realizării unui control fiscal?

Sunt câteva aspecte principale care intră în spectrul de interes al agenților de control fiscal. Iată mai jos care sunt acestea:

💡 #1 verificarea dosarului fiscal al companiei

Care este procedura prin care poți sa consulți dosarul fiscal al companiei tale înainte de inspectarea acestuia de către organele de control?

Accesul la dosarul fiscal al companiei tale se realizează pe baza unei aplicații special concepută pentru a primit toate informațiile cu privire la statusul obligațiilor tale fiscale și nu numai. Acest acces se primește pe baza cererii 152 Cerere pentru utilizarea unui certificat digital în vederea obținerii dreptului de utilizare a serviciului acces controlat la informațiile cuprinse în dosarul fiscal depusă alături de actul de identitate și împuternicire, prin intermediul formularului de contact ANAF. Mai jos regăsește componența formularul 152.

NU UITATI SA DATI UN LIKE SI PAGINII NOASTRE DE FACEBOOKCLICK AICI – SAU SA VA ABONATI LA NEWSLETTER – VEZI PARTEA DREAPTA LA SECTIUNEA “Aboneare la blog – via e-mail”. NOU – ACUM AVEM SI UN GRUP PE FACEBOOKCLICK AICI, DAR SI UNUL DE TELEGRAM CLICK AICI.

💡 #2 verificarea corespondenței și conformității dintre datele din cadrul declarațiilor fiscale cu cele din evidența contabilă și fiscală a contribuabilului – În această situație se recomandă depunerea la timp a declarațiilor fiscale și cuprinderea operațiunilor entității la luna de raportare aferentă acestora.

💡 #3 verificarea din punct de vedere fiscal a faptelor și a documentelor contribuabilului în raport cu îndeplinirea corectă și completă a obligațiilor fiscale a acestuia

💡 #4 completarea informațiilor cu date provenite din surse externe (provenite de la terți)

💡 #5 verificarea punctelor unde se realizează activități generatoare de profit

💡 #6 determinarea corectă a bazei de impozitare în vederea stabilirii cu precizie a diferențelor în plus sau în minus datorate de către contribuabil

💡 #7 propunerea și adoptarea măsurilor privind combaterea diverselor abateri de la legislația financiar-contabilă în vigoare, aplicarea de sigilii bunurilor și adoptarea de măsuri asiguratorii, conform legii

💡 # 8 informarea contribuabilului și solicitarea din partea acestuia a diverselor declarații, consimțăminte cu privire la diverse nelămuriri ale inspectorului fiscal sau în situația conferirii explicațiilor suplimentare necesare pentru asimilarea corectă a proceselor etc.

▶️ Care sunt metodele care pot fi aplicate de către inspectorii fiscali pentru efectuarea controlului?

Fără a face notă exhaustivă raportat la acest aspecte, îți aducem în atenție cele 3 metode prin intermediul cărora poate fi verificată activitatea afacerii tale din punct de vedere fiscal. O prima metodă de verificare este inspecția prin sondaj care are în vedere o verificare de tip selectiv a documentelor, perioadelor impozabile și operațiunilor semnificative care reprezintă bază pentru modul de calcul, de evidențiere și de plată a obligațiilor fiscale. Precum este sugerat prin intermediul denumirii, inspecția exhaustivă cuprinde în analiză totalitatea documentelor, perioadelor și operațiunilor specifice care stau la baza manierei de calcul a obligațiilor fiscale pe care le datorezi statului. Inspecția electronică se referă la activitatea de verificare a contabilității și a surselor sale prelucrate în mediul electronic, pe baza instrumentelor specifice de evaluare, control și testare asistate de program informatice specializate.

Iată așadar cele 3 forme pe care le poate îmbrăca inspecția fiscală atunci când cunoști inspectorii fiscali calcă pragul companiei tale.

▶️ Concret, ce documente trebuie să pregătești pentru un control fiscal?

Pentru a răspunde la această întrebare, trebuie sa cunoști de la bun capăt faptul ca există anumite tematici funcție de care se realizează controalele fiscale. Cu titlu exemplificativ, pentru un control fiscal pe tematica TVA-ului trebuie sa prezinți inspectorilor fiscali următoarele documente: jurnal de cumpărări, jurnal de vânzări, balanța de verificare, fișe de cont, deconturi de TVA, declarația 390 și 394, acte doveditoare pentru folosirea sediului social, certificatul de înregistrare fiscală, bilanț etc. De asemenea, la solicitarea organelor fiscale trebuie completate: declarație privind casele de marcat utilizate, declarație privind persoanele afiliate, declarație privind conturile bancare ale societății, situația privind seriile și numerele facturilor emise de către entitate, situație privind facturile anulate etc. Pe lângă aceste documente, inspectorii fiscali pot solicita o serie de alte documente precum: contracte, devize, situații de lucrări, comenzi etc.

Precum menționam și pe parcursul materialului, inspecția fiscală poate fi derulată fizic, la sediul contribuabilului sau la distanță. Din punctul nostru de vedere, procesul poate fi facilitat dacă realizarea inspecției fiscale are loc la sediul companiei, întrucât un contact direct cu fluxul de lucru specific organizației face ca procesul să fie ușor asimilat de către inspectorii fiscali.

Deci, responsabilitatea ta atunci când ai fost anunțat cu privire la efectuarea unui control fiscal al activității companiei tale survine pe direcția informării în prealabil cu privire la procedura care urmează a fi efectuată, pregătirea minuțioasă a documentelor care trebuie întocmite cu maxim profesionalism și rigurozitate precum și disponibilitatea ta pentru a răspunde tuturor neclaritaților inspectorilor fiscali.

Referință principală de informare – Agenția Națională de Administrare Fiscală, Ghid pentru Inspecţia fiscală, Direcția Generală Coordonare Inspecție Fiscală, material în format electronic, disponibil la adresa: https://static.an af.ro/static/10/Anaf/Informati i_R/inspec tie_fiscala/QW24_v2_final_ghid_1.pdf.

Autor: Dr. Ec. Claudia-Florina Botar

🔍 ALTE RESURSE UTILE – DIN ULTIMA PERIOADA: 🔍

✅ – HAI SA AJUTAM! – Solicitare sprijin pentru Asociația Literata. Va mulțumim anticipat tuturor!click aici sau click aici (F 177)

– ⚠️ HG nr. 451/2024 – modificarea și completarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 227/2015 privind Codul Fiscal – click aici
– ✅ OUG nr. 43/2024 – modificari la RO e-TVA, la RO e-Case de marcat electronice, la RO e-Transport, etc. – click aici
– ⏰ OUG nr. 31/2024 – reglementare măsuri fiscal-bugetare și modificarea și completarea unor acte normative (întreprinderi legate/microîntreprinderi) ⏰ – CLICK AICI
– 💡 OUG nr. 30/2024 – modificari la Codul Fiscal si Legea nr. 296/2023 (extindere neaplicare sanctiuni RO e-Factura până la data de 31 mai 2024) 💡 – CLICK AICI
– ⚠️ NOU ⚠️ – Declarația privind situația de trezorerie la ONG-uri – modelul editabil pentru Anexa 1 si Anexa 2 (util)click aici
– 💡 Temenele legale de transmitere a facturii electronice în sistemul național RO e-Factura (nivel amenzi) – oficial ANAF – click aici
– ⏰ IMPORTANT (oficial) – răspuns ANAF cu privire la aplicare plafon casierii (pentru societățile cu mai multe puncte de lucru)click aici
– ✅ Reguli de circulație a numerarului începând cu data de 13.11.2023 – fișier util si pe înțelesul tuturor – click aici
– ⏰ DE INTERES – ANAF – clarificări privind salariul minim valabil pentru calculul contribuțiilor sociale datorate de persoanele fizice în anul 2023 , etc. – CLICK AICI
– ✅ FOARTE UTIL ✅ – Prezentare comparativă a modificărilor fiscale (Cod Fiscal, CPF, case marcat, disciplină financiară, e-Factura, conformare fiscală, etc.) – 17 fișiere utile (oficial) – click aici

– ⏰ UPDATE ⏰ – Declarația privind situația de trezorerie la ONG-uri – cine trebuie să o depună, cum se depune, care este termenul de depunere, cine semnează, etc.click aici
– ⚠️ ULTIMA ORA (oficial) – informații cu privire la majorarea salariul angajaților încadrați cu salariul minim, cu vechime de peste 24 de luni la aceeași societate – CLICK AICI
– 💡 Termenul de depunere a bilanțului la 31.12.2023 – se aplica tuturor entităților, indiferent de sistemul de impozitare aplicabil (oficial MF/ANAF) – CLICK AICI
– ⏰ Câte zile lucrătoare sunt în fiecare luna din anul 2024 (inclusiv detaliere pe ore lucrătoare) – INFO UTIL ANUAL – click aici
– ✅ Termen depunere bilanț la 31.12.2023 (situații financiare/raportări contabile) – în anul fiscal 2024 (info util) – CLICK AICI
– 💡 Temenele legale de transmitere a facturii electronice în sistemul național RO e-Factura (nivel amenzi) – oficial ANAF – click aici

– 📣 Dosarul inventarierii anuale a patrimoniului la data de 31.12.2023 – recapitularea resurselor gratuite, publicate de noi (necesare la dosar) – click aici
– ⏰ IMPORTANT (oficial) – răspuns ANAF cu privire la aplicare plafon casierii (pentru societățile cu mai multe puncte de lucru)click aici
– ✅ Reguli de circulație a numerarului începând cu data de 13.11.2023 – fișier util si pe înțelesul tuturor – click aici
– ⏰ DE INTERES – ANAF – clarificări privind salariul minim valabil pentru calculul contribuțiilor sociale datorate de persoanele fizice în anul 2023 , etc. – CLICK AICI
– ✅ FOARTE UTIL ✅ – Prezentare comparativă a modificărilor fiscale (Cod Fiscal, CPF, case marcat, disciplină financiară, e-Factura, conformare fiscală, etc.) – 17 fișiere utile (oficial) – click aici

ABONEAZA-TE LA NOUL NOSTRU CANAL DE YOUTUBE ✅ – click aici – DUPA CARE DAI CLICK PE “SUBSCRIBE” SI APOI PE CLOPOTEL. MULTUMIM! ⚠️ CONTABILI PE FACEBOOK ⚠️ – CLICK AICI

💡 – Sărbători legale începând cu 01.01.2024 – sau zilele libere în care legal nu se lucrează (info util, conform legislație în vigoare, actualizat) – click aici
💡 – Stabilirea salariului de bază minim brut sub nivelul celui prevăzut de HG nr. 900/2023 (3.300 lei) – nivelul contravențiilor (sancțiunilor) – CLICK AICI
💡 – Care este termenul transmitere în Revisal a modificărilor la noul salariul minim de 3.300 lei … 20 de zile lucrătoare (calculate începând cu 01.10.2023) – CLICK AICI
💡 – Ce întocmim pentru aliniere la noul salariu minim din 01.10.2023 (3.300 lei) – “Decizie colectivă de mărire a salariilor” sau „Act adițional” ? – CLICK AICI
💡 – Act Adițional majorare salariu minim din 01.10.2023 – model gratuit, editabil … pentru angajatori (util) – CLICK AICI
💡 – Decizie colectivă majorare salariu minim angajați (cu anexă semnături) – MODEL (începând cu 01.10.2023) – CLICK AICI
💡 – HG nr. 900/2023 – salariul de bază minim brut pe țară garantat în plată, începând cu 01.10.2023, majorat la 3.300 de lei – CLICK AICI

LĂSAȚI UN MESAJ

Introduceți aici numele dvs.

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

- Advertisment -
- Advertisement -
" Pentru contabilitate și salarizare - recomandăm NextUp " În cele mai multe situații care ocazionează prezența organelor fiscale la sediul companiei tale pentru efectuarea inspecției, sentimentul de teamă poate să își facă subtil simțită prezența. În astfel de momente îți dorești să...Dosarul contribuabilului la controlul fiscal. Ce trebuie să faci pentru a nu fi luat prin surprindere de inspecția fiscală?
error: Conținutul este protejat !!