„ Pentru contabilitate și salarizare – recomandăm NextUp ”
Pe site-ul oficial al MF, a fost publicat ieri un – Proiect de OUG pentru modificarea și completarea unor acte normative în domeniul fiscal-bugetar, precum şi pentru reglementarea altor măsuri – descarca de aici – prin care se propun urmatoarele:
– modificarea și completarea OUG nr. 120/2021
– modificarea OUG nr. 70/2024
– modificarea OUG nr. 8/2009
– clarificarea evidențierii TVA colectate prin autofacturare
– desemnarea Oficiului Național pentru Achiziții Centralizate ca autoritate competentă să reprezinte România
– modificari și completari la Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal
UPDATE – Modificări contabile din 01.01.2025 – detalii din proiectul oficial de OUG al Ministerului Finantelor (balanţa de verificare lunară, termene/semnare situații financiare anuale, etc.) – CLICK AICI
💡 I. Se propune modificarea și completarea OUG nr. 120/2021 în vederea:
– instituirii obligației de a înscrie în facturile emise pentru operațiunile realizate în baza unor contracte de achiziții publice/sectoriale, de concesiune de lucrări şi de concesiune de servicii, precum şi, după caz,
contracte de achiziţii publice în domeniile apărării şi securităţii, a codurilor CPV corespunzătoare din nomenclatorul de referinţă în domeniul achiziţiilor publice;
– eliminarea obligației transmiterii facturilor prin sistemul naţional privind factura electronică RO e-Factura în relaţia B2B, între persoane impozabile stabilite în România, în cazul livrărilor de bunuri şi prestărilor de servicii care nu au locul livrării/prestării în România. Această modificare are la bază faptul că operațiunile nu sunt impozabile în România și, prin urmare, nu se datorează TVA în România;
– instituirii obligației utilizării sistemului naţional privind factura electronică RO e-Factura pentru facturile simplificate, concomitent cu exceptarea de la această obligație a bonurilor fiscale emise de operatorii economici prin aparate de marcat electronice fiscale și care îndeplinesc condițiile unei facturi simplificate, întrucât datele fiscale sunt deja transmise de către AMEF în sistemul informatic național de supraveghere și monitorizare a datelor fiscale;
– exceptării de la obligația transmiterii prin sistem a facturilor emise pentru livrări intracomunitare de bunuri, pentru care beneficiarul persoană impozabilă stabilită în România comunică un cod de înregistrare în scopuri de TVA din alt stat membru, având în vedere limitările funcționale ale sistemului, precum și faptul că menținerea obligației în acest caz nu se justifică din perspectiva colectării TVA, operațiunea fiind scutită de TVA;
– clarificării împrejurărilor în care se consideră că livrările de bunuri/prestările de servicii sunt efectuate către o persoană fizică, având în vedere extinderea utilizării sistemului naţional privind factura electronică RO e-Factura și în relația B2C, care devine obligatorie începând cu data de 1 ianuarie 2025.
NU UITATI SA DATI UN LIKE SI PAGINII NOASTRE DE FACEBOOK – CLICK AICI – SAU SA VA ABONATI LA NEWSLETTER – VEZI PARTEA DREAPTA LA SECTIUNEA „Aboneare la blog – via e-mail”. NOU – ACUM AVEM SI UN GRUP PE FACEBOOK – CLICK AICI, DAR SI UNUL DE TELEGRAM – CLICK AICI.
💡 II. Se propune modificarea OUG nr. 70/2024 în vederea amânării până la data de 1 iulie 2025 a datei de intrare în vigoare a dispozițiilor privind obligația transmiterii de către contribuabili a rezultatului verificărilor realizate asupra diferenţelor comunicate de autoritatea fiscală prin ”Notificarea de conformare RO e-TVA” și a consecințelor care decurg din neîndeplinirea acestei obligații.
💡 III. Tinând cont de extinderea utilizării sistemului naţional privind factura electronică RO e-Factura și în relația B2C, care devine obligatorie începând cu data de 1 ianuarie 2025, se impune abrogarea obligației de transmitere în sistem a facturilor emise pentru vouchere de vacanţă titularilor acestora de către unitățile afiliate, prevăzute de Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 8/2009 privind acordarea voucherelor de vacanţă.
💡 IV. Se propune clarificarea evidențierii TVA colectate prin autofacturare, în cazul obiectivelor de investiții din cadrul unor programe de interes public sau social, finanțate din fonduri publice, care sunt predate gratuit beneficiarilor, în contextul implementării Sistemului național RO e-Factura și a Sistemului informatic RO e-TVA, în sensul că persoanele impozabile în sensul art. 269 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal care mplementează astfel de programe și au dedus TVA pentru achiziții, trebuie să emită o autofactură conform art. 319 alin. (8) din Legea nr. 227/2015, cu modificările și completările ulterioare.
💡 V. Se propune desemnarea Oficiului Național pentru Achiziții Centralizate ca autoritate competentă să reprezinte România și să semneze orice acte necesare în cadrul procedurii comune de achiziții publice între Comisia Europeană și statele membre, a platformei centrale comună declaranților autorizați în cadrul mecanismului de ajustare a carbonului la frontieră (CBAM).
✅ ABONEAZA-TE LA NOUL NOSTRU CANAL DE YOUTUBE ✅ – click aici – DUPA CARE DAI CLICK PE „SUBSCRIBE” SI APOI PE CLOPOTEL. MULTUMIM! ⚠️ CONTABILI PE FACEBOOK ⚠️ – CLICK AICI
💡 VI. Modificari propuse la Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal
⏰ Titlul II -Impozitul pe profit
Se propun clarificări tehnice în ceea ce privește mecanismul de alocare a costurilor totale excedentare ale îndatorării reportate pentru tranzacţiile/operaţiunile efectuate cu persoane afiliate care finanţează achiziţia/producţia imobilizărilor în curs de execuţie/activelor stabilite potrivit art. 18^1 alin. (3) şi (12), respectiv art. 18^3 alin. (2) şi (9) din Codul fiscal.
⏰ Titlul II^1 – Impozit suplimentar
1. Se propune exceptarea de la aplicarea prevederilor art. 18^1 din Codul fiscal a contribuabililor care intră sub incidența art. 46^1 și art. 46^2 din Codul fiscal, având în vedere faptul că acestea reglementează plata unor impozite suplimentare impozitului pe profit.
2. Se propun clarificări legate de aplicarea prevederilor art. 46^2 în cazul grupului fiscal, în sensul că acestea se aplică în mod corespunzător de către membri, în funcţie de situaţia individuală.”
⏰ Titlul III – Impozitul pe veniturile microîntreprinderilor
Având în vedere necesitatea susținerii procesului de comasare a terenurilor agricole, în prezent fragmentate, proces cu impact pozitiv asupra dezvoltării agriculturii românești, se propune scăderea din baza impozabilă a veniturilor realizate din schimbul de terenuri agricole situate în extravilan având ca scop comasarea terenurilor agricole, potrivit legii, cu implicarea primăriilor unităților administrativ-teritoriale pe raza cărora se situează terenurile respective.
⏰ Titlul IV – Impozitul pe venit
1. Se propune reglementarea în mod expres a regimului fiscal aplicabil veniturilor obținute de persoanele fizice din transmiterea prin acte pentru cauză de moarte a posesiei de fapt notate, în condițiile legii, de autorulsuccesiunii în cartea funciară, în sensul includerii acestora în categoria veniturilor neimpozabile. Reglementarea are în vedere necesitatea clarificării regimului fiscal aplicabil acestor venituri, astfel cum a rezultat în urma consultărilor cu Uniunea Națională a Notarilor Publici din România.
2. Având în vedere faptul că începând cu 01 ianuarie 2024 în cazul veniturilor din cedarea folosinţei bunurilor, altele decât cele din arendarea bunurilor agricole şi din închirierea în scop turistic a camerelor situate în locuinţe proprietate personală, plătite de persoane juridice sau alte entităţi care au obligaţia de a conduce evidenţă contabilă, calculul, declararea și virarea impozitului pe venit revine plătitorilor de venit, s-a identificat necesară clarificarea acestor obligații în situația în care plata chiriei se face exclusiv în natură.
De asemenea, se propune clarificarea obligației de calcul, declarare și plată și în situația în care sumele plătite de chiriaș cu titlu de garanție sunt utilizate pentru plata chiriei stabilite prin contract. Astfel, se propune ca în aceste situații obligațiile de stabilire a venitului net anual, de calcul, declarare și plată a impozitului revin proprietarului, uzufructuarului sau altui deținător legal prin depunerea Declaraţiei unice privind impozitul pe venit şi contribuţiile sociale datorate de persoanele fizice, până la data de 25 mai inclusiv a anului următor celui de realizare a venitului.
Plătitorii de venituri au obligația depunerii la organul fiscal a Declarației privind calcularea şi reţinerea impozitului pentru fiecare beneficiar de venit (formularul 205). Măsura are în vedere faptul că în aceste situații plătitorul de venit se află în imposibilitatea reținerii la sursă a impozitului pe venit. Totodată, se propune instituirea obligației ca plătitorii veniturilor, persoane juridice sau alte entităţi care au obligaţia de a conduce evidenţă contabilă să elibereze, la solicitarea proprietarului, uzufructuarului sau a altui deţinător legal, beneficiar de venit, un document care să ateste cuantumul impozitului pe venit reținut și plătit.
Măsura are în vedere aspectele semnalate de către contribuabili referitoare la necesitatea de a dispune de un document care atestă îndeplinirea obligațiilor de către plătitorii de astfel de venituri. Documentul nu este un
formular tipizat.
3. Se propune modificarea tratamentului fiscal în sensul în care nu se datorează impozit pe venitul din transferul proprietăților imobiliare din patrimoniul personal în cazul schimburilor de terenuri agricole situate în extravilan, care au ca scop comasarea terenurilor agricole potrivit legii, fără sultă plătită de către copermutanţi. Astfel, în acest caz copermutanții nu datorează impozit pe venitul din transferul proprietăților imobiliare din patrimoniul personal. Pentru a beneficia de această prevedere este necesar ca fiecare copermutant să prezinte, înainte de autentificarea actului notarial, o adeverință care să ateste faptul că terenurile supuse schimbului sunt în circuitul agricol, iar schimbul se realizează în vederea comasării de terenuri agricole situate în extravilan. Adeverința se eliberează de primăria unității administrativ – teritoriale pe raza cărora sunt situate terenurile agricole extravilane, care fac obiectul schimbului.
Măsura are în vedere stimularea comasării, în mod voluntar, a terenurilor agricole situate în extravilan, având în vedere faptul că, în prezent, proprietatea asupra acestui tip de terenuri este fragmentată, aspect care impietează asupra exploatării eficiente a acestora în circuitul economic.
4. De asemenea, se propune reglementarea la nivelul cadrului legal primar a următoarelor norme:
– nu se datorează impozit pe venit la notarea posesiei de fapt în cartea funciară în cadrul procesului de înregistrare sistematică sau sporadică şi al intabulării ulterioare a dreptului de proprietate ca efect al notării posesiei de fapt, în condiţiile art. 13 şi 41 din Legea cadastrului şi a publicităţii imobiliare nr. 7/1996, republicată, cu modificările şi completările ulterioare;
– baza de calcul al impozitului pe veniturile din transferul dezmembrămintelor dreptului de proprietate sau a nudei proprietăți în cazul în care valorile declarate de părți în actul prin care acestea se transferă sunt inferioare valorilor minime stabilite prin studiul de piață realizat de către camerele notarilor publici cu experţi evaluatori autorizaţi în condiţiile legii.
Având în vedere solicitările formulate de organele fiscale și de Uniunea Națională a Notarilor Publici din România, se propune reglementarea în mod expres a regimului fiscal aplicabil în cazul veniturilor din transferul dezmembrămintelor dreptului de proprietate sub condiție suspensivă, după cum urmează:
Impozitul pe venit calculat de către notarul public înainte de autentificarea actului:
– înainte de autentificarea actului, notarul public calculează și încasează impozitul la valoarea declarată de părţi în actul prin care se transferă dezmembrămintele dreptului de proprietate;
– în cazul în care valorile declarate de părți în actul prin care se transferă dezmembrămintele dreptului de proprietate sunt inferioare valorilor minime stabilite prin studiul de piață realizat de către camerele notarilor publici, baza de calcul o reprezintă 20% din valoarea minimă stabilită prin studiul de piață.
MAI MULTE DETALII – AICI
⏰ Titlul VII -Taxa pe valoarea adăugată:
1. Se propune completarea prevederilor art. 319 alin. (21) din Codul fiscal, în sensul instituirii obligației înscrierii în facturile simplificate și a codului de înregistrare în scopuri de TVA sau a codului de identificare fiscală al beneficiarului, în cazul în care acesta este o persoană impozabilă ori o persoană juridică neimpozabilă, informație necesară în contextul obligațiilor instituite în legătură cu utilizarea sistemului naţional privind factura electronică RO e-Factura pentru aceste facturi.
2. Se propune completarea art. 320 alin. (3) din Codul fiscal care prevede obligația beneficiarilor, persoane impozabile sau persoane juridice neimpozabile, obligate la plata taxei în condiţiile prevăzute la art. 307 alin.(2) – (4) şi (6) din Codul fiscal, de a emite autofacturi în vederea ajustării bazei de impozitare şi a taxei deductibile în cazul în care furnizorii de bunuri/prestatorii de servicii nu emite facturi de corecţie, în sensul instituirii acestei obligații și în cazul beneficiarilor persoane impozabile care aplică mecanismul de taxare inversă prevăzut la art. 331 din Codul fiscal.
⏰ Titlul VIII – Accize
1.Urmare a acțiunilor de control efectuate de organele fiscale la destinatarii înregistrați, s-a constatat eludarea plății obligațiilor fiscale la bugetul de stat de către unii operatori economici. Astfel, prin proiectul de act normativ se propune introducerea unor prevederi speciale pentru această categorie de operatori economici, respectiv:
– Prin ordin comun al preşedintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală și al preşedintelui Autorităţii Vamale Române se vor stabili criterii pentru evaluarea riscului fiscal în vederea determinării destinatarilor înregistrați care prezintă risc fiscal ridicat.
– Introducerea obligației privind depunerea unei declarații pe propria răspundere privind cantitatea de produse accizabile pe care intenționează să o primească și constituirea unei garanții de 120% din contravaloarea accizelor aferente cantității de produse accizabile pe care intenționează să o primească, sub forma prevăzută la art. 348 alin. (1) din Codul fiscal, în situația în care în urma evaluării riscului fiscal, operatorii economici prezintă risc fiscal ridicat. Acești operatori economici vor fi notificați de către autoritatea vamală competentă în vederea respectării prevederilor privind depunerea declarația pe propria răspundere și constituirea unei garanții de 120%.
MAI MULTE DETALII – AICI
🔍 ALTE RESURSE UTILE – DIN ULTIMA PERIOADA: 🔍
✅ – HAI SA AJUTAM! – Solicitare sprijin pentru Asociația Literata. Va mulțumim anticipat tuturor! – click aici sau click aici (F 177)
⏰ – Modificări CF, CPF, accize, noutăți stimulente financiare salariați ANAF – care sunt modificările aduse de OUG nr. 132/2024 (oficial) – click aici
💡 – Modificări aduse de OMF nr. 6438/2024, asupra OMF nr. 5521/2024 pentru aprobarea Procedurii de anulare a unor obligaţii bugetare, modificat prin OMF nr. 6410/2024 – click aici
💡 – NEWS (oficial ANAF) – incepând cu data de 01.01.2025 și contribuabilii mici vor transmite fișierul standard de control fiscal prin depunerea Declarației informative D 406 (SAF-T) – click aici
⏰ – OUG nr. 129/2024 – noile modificări la ANAF e-Transport (text integral) – click aici
⏰ – HG nr. 1393/2024 – noi modificari la normele metodologice de aplicare a Codului Fiscal (profit, micro, etc.) – click aici
⏰ – OUG nr. 128/2024 – noi modificari la Codul Fiscal (impozit venit si contrib. soc. obligatorii, masuri digitalizare, etc.) – CLICK AICI
– ⏰ UTIL – Broșură privind Decontul precompletat RO e-TVA – destinat persoanelor impozabile înregistrate în scopuri de TVA – click aici
– ✅ NOU – ANAF – ghid explicativ cu privire la prevederile/scopul Directivei 2011/16/UE privind cooperarea administrativă în domeniul fiscal (”DAC 7”) – click aici
– 💡 Sărbători legale începând cu 01.01.2024 – sau zilele libere în care legal nu se lucrează (info util, conform legislație în vigoare, actualizat) – click aici
– 💡 Temenele legale de transmitere a facturii electronice în sistemul național RO e-Factura (nivel amenzi) – oficial ANAF – click aici
– ⏰ IMPORTANT (oficial) – răspuns ANAF cu privire la aplicare plafon casierii (pentru societățile cu mai multe puncte de lucru) – click aici
– ✅ Reguli de circulație a numerarului începând cu data de 13.11.2023 – fișier util si pe înțelesul tuturor – click aici
– ⏰ Câte zile lucrătoare sunt în fiecare luna din anul 2024 (inclusiv detaliere pe ore lucrătoare) – INFO UTIL ANUAL – click aici
– 💡 Temenele legale de transmitere a facturii electronice în sistemul național RO e-Factura (nivel amenzi) – oficial ANAF – click aici
✅ ABONEAZA-TE LA NOUL NOSTRU CANAL DE YOUTUBE ✅ – click aici – DUPA CARE DAI CLICK PE „SUBSCRIBE” SI APOI PE CLOPOTEL. MULTUMIM! ⚠️ CONTABILI PE FACEBOOK ⚠️ – CLICK AICI