Agentii economici care au rasuflat usurati dupa eliminarea facturilor fiscale si a avizelor de insotire a marfii, sperand ca astfel se simplifica birocratia, trebuie sa stie ca ii asteapta vremuri grele. Un Ordin al Ministrului Finantelor, publicat in Monitorul Oficial cu doar trei zile inainte de finele anului trecut si adoptat chiar inainte de Craciun, stabileste o serie de reguli stricte pentru mediul de afaceri. Mai precis, fiecare factura emisa trebuie raportata la Fisc, in baza unui centralizator semestrial care trebuie sa cuprinda numarul si data emiterii, denumirea si codul de inregistrare al cumparatorului sau beneficiarului, valoarea tranzactiei si taxa pe valoarea adaugata aferenta.
Surse din Ministerul Finantelor sustin ca in baza acestor situatii semestriale se va intocmi o baza de date la nivel national, care va permite tuturor angajatilor din toate structurile Ministerului de Finante sa vada, in orice moment, din orice colt de tara, ce facturi au fost emise si daca sunt inregistrate in contabilitatea beneficiarilor. Nimic anormal, pana in acest moment, numai ca reglementarea in cauza nu a fost mai deloc popularizata, iar multi dintre agentii economici vizati habar nu au ca trebuie sa depuna aceasta situatie la Finante, incepand chiar cu 1 ianuarie 2007. In aceasta situatie, exista posibilitatea ca unii dintre ei sa „omita” sa inregistreze vreo factura, ceea ce se considera evaziune fiscala, pedepsita conform reglementarilor in vigoare. „Nu stim sa existe vreun act normativ care sa ne oblige sa raportam facturile la Fisc. De altfel, odata cu eliminarea facturilor fiscale, este greu de crezut ca va mai putea cineva sa controleze inregistrarea fiecarei facturi. Spre exemplu, eu am luat marfa de la Piatra Neamt, iar firma mea are sediul in Buzau. Pai, pana la un control incrucisat pot sa stau linistita”, spune, senin, administratorul unei firme de mobila. Nici in Ministerul de Finante nu se stiu prea multe despre acest Ordin. Unii dintre angajati spun ca au auzit ca s-ar pregati un astfel de act normativ, intentie menita sa-i starpeasca pe evazionistii de profesie, iar altii habar n-au nici macar de intentie.
Dupa multe investigatii, reprezentantii Biroului de Presa au dat de urma Ordinului Ministrului Finantelor 2217/22.12.2006 publicat in Monitorul Oficial 1041 din 28 decembrie 2006, reglementarea in cauza fiind prevazuta la articolul 3. Reamintim ca, incepand cu 1 ianuarie 2007, Ministerul Finantelor a decis implementarea sistemului european de facturare, care prevede renuntarea la tipizate-facturi fiscale si avizele de insotire a marfii, pe motiv ca astfel se reduce birocratia si dispare piata neagra a facturilor. Fiecare firma poate sa-si tipareasca singura facturile, cu respectarea unor elemente de identificare. Agentii economici care doresc sa apeleze la o firma specializata pentru tiparirea facturilor o pot face in continuare, insa facturile nu mai sunt numerotate in baza unor serii emise de Ministerul de Finante.