In data de 27.12.2017 a fost publicat pe site-ul oficial al MFP, un proiect de Hotărâre privind aprobarea Normelor metodologice pentru aplicarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr.193/2002 privind introducerea sistemelor moderne de plată – din ale carui schimbari preconizate amintim.
Având în vedere modificarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr.193/2002 prin Legea nr. 209/2016, faptul că Hotărârea Guvernului nr. 1253/2003 privind aprobarea Normelor metodologice pentru aplicarea prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 193/2002 privind introducerea sistemelor moderne de plată nu a fost modificată până în prezent, fiind necesară punerea în acord a prevederilor legale cuprinse în aceasta cu legislaţia din domeniul bancar, precum şi faptul că potrivit Legii nr. 24/2000 privind normele de tehnică legislativă pentru elaborarea actelor normative, în situaţia în care modificarea sau completarea unui act normativ priveşte întreaga ori cea mai mare parte a reglementării în cauză, actul normativ se înlocuieşte cu o nouă reglementare, Hotărârea Guvernului nr. 1253/2003 urmează să fie abrogată.
NU UITATI SA DATI UN LIKE SI PAGINII NOASTRE DE FACEBOOK – CLICK AICI – SAU SA VA ABONATI LA NEWSLETTER – VEZI PARTEA DREAPTA LA SECTIUNEA „Aboneaza-te la insemnari”. NOU – ACUM AVEM SI UN GRUP PE FACEBOOK – CLICK AICI, DAR SI O PAGINA DE GOOGLE PLUS – CLICK AICI.
Prin prezentul proiect de hotărâre de Guvern sunt reglementate, în principal, următoarele aspecte:
se precizează faptul că persoanele juridice care desfăşoară activităţi de comerţ cu amănuntul şi care realizează anual o cifră de afaceri mai mare de 10.000 euro în echivalent lei, operatorii economici furnizori de servicii de utilitate publică, precum şi instituţiile publice care încasează impozite, taxe, amenzi, dobânzi, penalităţi de întârziere, penalităţi şi alte obligaţii de plată, au obligaţia de a accepta încasări și prin intermediul cardurilor;
se precizează faptul că persoanele juridice care desfăşoară activităţi de comerţ cu amănuntul şi care realizează anual o cifră de afaceri mai mare de 10.000 euro în echivalent lei, operatorii economici furnizori de servicii de utilitate publică şi instituţiile publice care încasează impozite, taxe, amenzi, dobânzi, penalităţi de întârziere, penalităţi şi alte obligaţii de plată, au posibilitatea de a accepta la plată instrumente de plată electronică cu acces la distanţă;
sunt definiţi următorii termeni:
– beneficiarii plății;
– semnul privind acordarea avansului în numerar;
– serviciile de utilitate publică.
sunt stabilite atât operaţiunile pe care trebuie să le efectueze beneficiarii plăţii care optează să ofere serviciul de avans în numerar, cât şi documentele pe care trebuie să le emită aceştia, în vederea evidenţierii sumelor oferite cu titlu de avans în numerar, ţinând seama de limitările tehnice ale caselor de marcat cu rolă jurnal;
se precizează că obligaţia beneficiarilor plăţii de a accepta încasări și prin intermediul cardurilor, este valabilă la toate punctele de încasare, întrucât sintagma utilizată de legiuitor în Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 193/2002 – în toate locurile indicate de aceştia – poate induce în eroare şi poate conduce la o implementare selectivă a obligaţiei;
se stabilește obligaţia beneficiarilor plăţii, care acceptă la plată carduri, de a informa persoana solicitantă cu privire la suma maximă care poate fi furnizată ca avans în numerar;
NU UITATI SA DATI UN LIKE SI PAGINII NOASTRE DE FACEBOOK – CLICK AICI – SAU SA VA ABONATI LA NEWSLETTER – VEZI PARTEA DREAPTA LA SECTIUNEA „Aboneaza-te la insemnari”. NOU – ACUM AVEM SI UN GRUP PE FACEBOOK – CLICK AICI, DAR SI O PAGINA DE GOOGLE PLUS – CLICK AICI.
întrucât la art. 2 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 193/2002, se prevede pe de o parte faptul că băncile acceptante au obligaţia de a instala terminale de plată în termen de maximum 30 de zile de la data solicitării, iar pe de altă parte faptul că instalarea terminalelor se realizează în baza contractelor încheiate în acest scop, pentru a evita interpretările divergente, se precizează că termenul curge de la data solicitării, cu condiţia existenţei unui contract de acceptare la plată între părţi;
se stabileşte că în contractele încheiate cu instituţiile acceptante se prevăd tipurile de obligaţii de plată, care se pot achita la fiecare tip de terminal de plată prin intermediul cardurilor, iar în cazul în care se acordă avans în numerar, condițiile de furnizare ale acestuia;
se stabilește obligaţia beneficiarilor plăţii de a informa plătitorul cu privire la serviciile prestate prin intermediul terminalelor şi de a comunica informaţii cu privire la obligaţiile de plată ale acestuia;
se precizează faptul că instituţiile acceptante suportă cheltuielile cu achiziţionarea şi instalarea terminalelor de plată;
se precizează că pentru plăţile iniţiate prin intermediul terminalelor de plată, instituţiile acceptante asigură emiterea unei chitanţe, care reprezintă pentru utilizatorul de card dovada plăţii;
se stabileşte obligaţia operatorului de la ghişeul instituţiei publice care acceptă plata cu cardul, de a elibera, pe lângă chitanţa emisă de terminalul de plată şi un document care cuprinde defalcarea sumei totale plătite pe obligaţii de plată şi data efectuării plăţii;
se precizează că pentru plăţile iniţiate cu carduri prin internet, beneficiarii plăţii au obligaţia de a transmite un document în format electronic, care cuprinde defalcarea sumei totale plătite pe obligaţii de plată şi data efectuării plăţii;
sunt stabilite obligaţiile pe care le au instituţiile acceptante, în vederea transferării către conturile beneficiarilor a sumelor reprezentând obligaţii de plată achitate prin intermediul cardurilor de către plătitor;
se precizează faptul că prevederile referitoare la acordarea avansului în numerar se aplică după 6 luni de la data publicării prezentei hotărâri în Monitorul Oficial al României, Partea I, întrucât este necesară o perioadă de tranziţie care să permită instituţiilor emitente şi instituţiilor acceptante aplicarea măsurilor organizatorice şi tehnice adecvate privind acordarea serviciului de avans în numerar.
„CabinetExpert.ro foloseste, dar va si recomanda cu incredere – cel mai bun program de facturare, gestiune si contabilitate primara – Smart Bill”