Avand in vedere ca proiectul a fost deja depus la Senat, dar si faptul ca presa a semnalizat in ultimele zile noul proiect initiat de Ministrul de Finante, ne-am gandit ca este util sa va prezentam si noi, din expunerea de motive oficiala, schimbarile preconizate a interveni asupra Legii nr. 241/2005. Speram sa va fie de folor.
Se incrimineaza ca fapta de evaziune fiscala, retinerea si neplata, incasarea si neplata, ori, dupa caz, neretinerea sau neincasarea, in cel mult 30 de zile de la termenul de scadenta prevazut de lege, a impozitelor si contributiilor prevazute in Anexa la proiect (link descarcare mai jos). Astfel, pentru a asigura predictibilitatea normei de incriminare, s-au prevazut expres in Anexa la proiectul de act normativ, categoriile de impozite si contributii, supuse regimului de retinere sau incasare si plata sau virare, cu precizarea actului normativ si a articolelor care le reglementeaza. Limitele pedepsei prevazute sunt inchisoarea de la 1 an la 6 ani.
IMPORTANT – CLICK PE CLOPOȚELUL ROSU DIN COLTUL ECRANULUI (STÂNGA JOS), SAU TE ROG SA DAI ACCEPT IN FEREASTRA CE APARE LA INTRAREA PE SITE – SI ABONEAZĂ-TE LA NOTIFICĂRI. DE CÂTE ORI PUBLICAM CEVA, AJUNGE MAI REPEDE LA TINE DECÂT LA CEI CARE NU SUNT ABONAȚI. PENTRU ABONARE LA NEWSLETTER – CLICK AICI
Prin modificarea art.8, sanctionarea constituirii unei pluralitati de faptuitori cu scopul comiterii infractiunii de evaziune fiscala in forma prevazuta la alin. (1) se va realiza pe baza prevederilor din Legea nr. 286/2009 privind Codul Penal, respectiv infractiunea de constituire a unui grup infractional organizat. Din punct de vedere al elementului material, art. 367 din Codul penal indica actiunile care il realizeaza, iar sub aspectul pedepsei prevazute rezulta ca art. 367 din Codul penal prevede pedeapsa de la 3 la 10 ani si interzicerea unor drepturi numai in cazul in care infractiunea care intra in scopul grupului infractional este sanctionata cu pedeapsa detentiunii pe viata sau inchisoarea mai mare de 10 ani. Nivelul pedepsei prevazute de textul propus pentru abrogare este mult mai grav decat cel prevazut in Codul penal.
Infractiunile de stabilire cu rea-credinta a impozitelor, taxelor sau contributiilor, avand ca rezultat obtinerea, fara drept, a unor sume de bani cu titlu de rambursari sau restituiri de la bugetul general consolidat ori compensari datorate bugetului general consolidat, prevazute la alin.(1) al art.8 sunt sanctionate cu inchisoare de la 3 la 10 ani si interzicerea unor drepturi.
PENTRU A DESCARCA ANEXA PROIECT (OFICIAL) – CLICK AICI
In aceste conditii, dat fiind faptul ca pedeapsa prevazuta de lege este mai mare de 7 ani, in conformitate cu art. 318 alin. ( 1) din Codul de procedura penala, in cauzele de evaziune fiscala cu prejudicii mici nu se poate dispune renuntarea la urmarirea penala.
De asemenea, aplicarea prevederilor privind renuntarea la urmarire penala permite solutionarea raporturilor nascute prin comiterea unor fapte cu un continut concret lipsit de importanta, fara aplicarea unei pedepse, corelativ cu un efect de degrevare a instantelor de judecata. In concret, infractiunile prevazute la art. 9 alin. (1) pot fi susceptibile de solutionarea prin renuntarea la urmarire penala, sub conditia limitei maxime a pedepsei de 7 ani. Se propune reducerea maximului pedepsei de la 8 ani la 7 ani, iar conditiile de aplicare, in ansamblu, a art. 318 din Codul de procedura penala asigura posibilitatea alocarii resurselor pentru cercetarea infractiunilor grave.
Sanctionarea formelor agravate ale infractiunii de evaziune fiscala prevazute la art. 9 alineatele (2) si (3) se propune sa se realizeze prin majorarea cu o treime, respectiv cu jumatate a limitelor pedepselor, in cazul faptelor cu continut agravant, in vederea corelarii cu prevederile Codului penal – Partea Speciala.
UTIL – Noile plafoane privind înființarea popririi – care sunt modificările aduse de OPANAF 2098/2019 (info) – click aici
Prin modificarea art. 10, se creaza mecanismul necesar pentru asigurarea unei recuperari mai rapide a sumelor (prejudiciilor) la bugetul de stat. Astfel, in cazul savaririi unei infractiuni de evaziune fiscala prevazute la articolele 6, 8 sau 9, daca in cursul urmaririi penale sau al judecatii, pana la citirea actului de sesizare, suspectul sau inculpatul acopera integral prejudiciul, limitele prevazute de lege pentru fapta savarsita se reduc la jumatate. De asemenea, in aceleasi conditii de acoperire integra!a a prejudiciului, in cauzele cu prejudicii de pana la 100.000 euro, in echivalentul monedei nationale, se propune sa poata fi aplicata si pedeapsa cu amenda, iar in cele cu prejudicii de pana la 10.000 euro se propune ca faptele sa nu se pedepseasca.
De asemenea, se reglementeaza faptul ca dispozitiile art. 10 nu se aplica daca suspectul sau inculpatul a mai savarit o infractiune prevazuta de Legea pentru prevenirea si combaterea evaziunii fiscale nr. 241/2005 intr-un interval de 5 ani de la comiterea faptei pentru care a beneficiat de prevederile art. 10.
Se introduce o anexa care cuprinde o lista exhaustiva a impozitelor si contributiilor care vor intra in sfera de aplicare a art. 6. Astfel, proiectul de act normativ vine in intampinarea criticilor de claritate si predictibilitate formulate de catre Curtea Constitutionala a Romaniei, astfel !incat contribuabilii sa poata determina, in mod rezonabil, care este conduita sanctionata prin normele de incriminare propuse si care sunt consecintele nerespectarii lor.
GRATUIT – Model program de lucru – document pentru afișare în sediul social sau punctele de lucru – click aici
Totodata, este introdusa o norma tranzitorie cu privire la prevederile art. 10, stabilindu se astfel, faptul ca, dispozitiile art. 10, alin. (1) i (2) se aplica si cauzelor aflate in curs de judecata, in care primul termen de judecata a avut loc anterior intrarii in vigoare a prezentei legi, la primul termen cu procedura completa imediat urmator intrarii in vigoare actului normativ.
Impact previzionat (potrivit MFP)
Masurile propuse contribuie la diminuarea decalajul fiscal prin asigurarea veniturilor fiscale cuvenite bugetului general consolidat, in cuantum considerabil mai mare, fara a creste cotele de impozitare sau a introduce noi impozite sau taxe.
Masurile pentru combaterea evaziunii fiscale conduc la conditii concurentiale echitabile si transparente, favorizeaza consolidarea bugetara, reducand, in acelasi timp, nivelurile datoriei publice, cresc resursele pentru investitiile publice, imbunatatesc eficienta si echitatea sistemului fiscal, consolideaza respectarea generala a legislatiei fiscale.
UTIL – Adeverință de vechime în muncă (generare prin importul datelor din Revisal) – update nou (verificarea configurației Excel de pe PC) – click aici
Masurile propuse asigura un mediu concurential corect prin impunerea de masuri cu rol de crestere a conformarii contribuabililor incorecti la plata impozitelor, taxelor si contributiilor. De asemenea, masurile propuse sunt de natura sa conduca la cresterea si consolidarea increderii contribuabililor onesti in capacitatea administratiei fiscale de a sanctiona comportamentele neconforme cu legislatia fiscala, financiara si vamala.
NOU – Completare automată dispoziții de plată/încasare – aplicație utilă pentru toți colegii contabili (gratuit) – click aici
[…] – NEWS – ce conține proiectul inițiat de Ministrul de Finanțe, cu privire la închisoare de până la 6 ani, pentru neplata contribuțiilor/impozitelor – CLICK AICI […]