„ Pentru contabilitate și salarizare – recomandăm NextUp ”
ANAF aduce la cunoştinţă apariţia următoarelor acte normative (multumim DGRFP Dambovita pentru posibilitate preluarii acestor informtii):
1. Ordinul ministrului finanțelor nr. 4705 din 3 noiembrie 2023 – link – privind modificarea Procedurii de stabilire a schimbului de informaţii între Agenţia Naţională de Administrare Fiscală, Uniunea Naţională a Notarilor Publici din România şi Agenţia Naţională de Cadastru şi Publicitate Imobiliară, aprobată prin Ordinul ministrului finanţelor publice nr. 1.489/2018 (Monitorul Oficial nr. 1032 din 14 noiembrie 2023).
2. Ordinul ministrului finanțelor nr. 5308 din 24 noiembrie 2023 – link – pentru abrogarea nr. crt. 120 din anexa la Ordinul ministrului finanţelor publice nr. 925/2017 privind aprobarea Nomenclatorului activităţilor independente pentru care venitul net se poate determina pe baza normelor anuale de venit, activităţi desfăşurate de contribuabilii care realizează venituri din activităţi de producţie, comerţ, prestări de servicii (Monitorul Oficial nr. 1105 din 8 decembrie 2023).
3. Ordinul președintelui ANAF nr. 1961 din 29 noiembrie 2023 – link – pentru modificarea şi completarea unor ordine ale preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală privind aprobarea modelelor unor formulare utilizate în domeniul colectării creanţelor fiscale (Monitorul Oficial nr. 1106 din 8 decembrie 2023).
Precizări suplimentare:
1. OMF 4705/2023 – COLABORARE ANAF – NOTARI – ANCPI
Ori de câte ori se dezbate succesiunea unei persoane fizice decedate, cu excepţia situaţiilor prevăzute la art. 160 alin. (3) din Codul de procedură fiscală, în scopul obţinerii certificatului de atestare fiscală (CAF), notarul public va accesa DIRECT platforma PatrimVen, ca utilizator înregistrat de Uniunea Naţională a Notarilor Publici din România (UNPR), la adresa web https://epatrim.anaf.ro, va descărca formularul şi va completa informaţiile, astfel cum sunt solicitate de aplicaţia informatică. Notarul public va primi în platforma informatică mesajele ce conțin CAF-ul în format electronic.
Anterior, notarul, pentru obținerea CAF, trebuia să transmită o solicitare Centrul Naţional de Administrare a Registrelor Naţionale Notariale din cadrul Uniunii Naţionale a Notarilor Publici din România (CNARNN – Infonot).
PENTRU ABONARE LA NEWSLETTER – CLICK AICI – DE CÂTE ORI PUBLICAM CEVA, AJUNGE MAI REPEDE LA TINE DECÂT LA CEI CARE NU SUNT ABONAȚI. – IMPORTANT – CLICK PE CLOPOȚELUL ROSU DIN COLTUL ECRANULUI (STÂNGA JOS), SAU TE ROG SA DAI ACCEPT IN FEREASTRA CE APARE LA INTRAREA PE SITE – SI ABONEAZĂ-TE LA NOTIFICĂRI.
2. OMF 5308/2023 – TRECERE SERVICII INFORMATICE ÎN SISTEM REAL
Potrivit reglementărilor în vigoare, în cazul persoanelor fizice care desfășoară activitatea de servicii executate în domeniul informaticii, altele decât cele care generează drepturi de autor, prevăzute la codurile CAEN 6202 – Activităţi de consultanţă în tehnologia informaţiei, 6203 – Activităţi de management (gestiune şi exploatare) al mijloacelor de calcul, venitul net anual se determină pe baza NORMELOR anuale de venit și nu există obligația de a conduce evidența contabilă. Aceste activități sunt prevăzute la poziția 120 din Nomenclatorul activităţilor independente pentru care venitul net se poate determina pe baza normelor anuale de venit, activităţi desfăşurate de contribuabilii care realizează venituri din activităţi de producţie, comerţ, prestări de servicii, aprobat prin Ordinul ministrului finanțelor nr. 925/2017.
Prin prezentul ordin se are în vedere restrângerea aplicării regimului fiscal avantajos pentru activitatea de creare de programe pentru calculator în cazul veniturilor determinate în baza normelor anuale de venit, prin eliminarea poziției 120 din Nomenclatorul activităţilor independente pentru care venitul net se poate determina pe baza normelor anuale de venit.
Drept consecință, în cazul desfășurării acestei activități sub forma unei activități independente, venitul net anual se va determina pe baza datelor din contabilitate (sistemul real de impunere).
Prevederile prezentului ordin se aplică începând cu veniturile aferente anului 2024.
3. OpANAF 1961/2023 – NOI ACTE COMUNICATE PRIN UIR
În domeniul colectării creanțelor bugetare, organele fiscale centrale emit acte administrativ fiscale/de executare silită.
Pentru comunicarea masivă a actelor administrativ fiscale/de executare silită prin intermediul Unităţii de imprimare rapidă (UIR), au fost aprobate două acte normative, respectiv: OpANAF nr. 1155/2016 privind emiterea prin intermediul centrului de imprimare masivă a unor acte administrative fiscale şi procedurale; OpANAF nr. 967/2017 pentru aprobarea modelelor unor formulare utilizate în domeniul colectării creanţelor fiscale, emise şi tipărite prin intermediul Unităţii de imprimare rapidă.
Prin prezentul ordin, actele normative anterior menționate au fost completate, prin introducerea a două noi acte administrativ fiscale, care să se comunice masiv prin intermediul UIR, ținând cont de volumul documentelor emise în domeniul colectării creanțelor bugetare.
Astfel, noile acte administrativ fiscale sunt: Decizie de restituire a sumelor de la buget sau de acordare a dobânzilor în cazul sumelor de restituit sau de rambursat de la buget; Decizie de respingere a cererii privind restituirea sumelor reprezentând taxa specială pentru autoturisme şi autovehicule, taxa pe poluare pentru autovehicule, taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule şi timbrul de mediu pentru autovehicule.
✅ ABONEAZA-TE LA NOUL NOSTRU CANAL DE YOUTUBE ✅ – click aici – DUPA CARE DAI CLICK PE „SUBSCRIBE” SI APOI PE CLOPOTEL. MULTUMIM! ⚠️ CONTABILI PE FACEBOOK ⚠️ – CLICK AICI
🔍 ALTE RESURSE UTILE – DIN ULTIMA PERIOADA: 🔍
✅ – HAI SA AJUTAM! – Solicitare sprijin pentru Asociația Literata. Va mulțumim anticipat tuturor! – click aici sau click aici (F 177)
💡 – Stabilirea salariului de bază minim brut sub nivelul celui prevăzut de HG nr. 900/2023 (3.300 lei) – nivelul contravențiilor (sancțiunilor) – CLICK AICI
💡 – Care este termenul transmitere în Revisal a modificărilor la noul salariul minim de 3.300 lei … 20 de zile lucrătoare (calculate începând cu 01.10.2023) – CLICK AICI
💡 – Ce întocmim pentru aliniere la noul salariu minim din 01.10.2023 (3.300 lei) – “Decizie colectivă de mărire a salariilor” sau „Act adițional” ? – CLICK AICI
💡 – Act Adițional majorare salariu minim din 01.10.2023 – model gratuit, editabil … pentru angajatori (util) – CLICK AICI
💡 – Decizie colectivă majorare salariu minim angajați (cu anexă semnături) – MODEL (începând cu 01.10.2023) – CLICK AICI
💡 – HG nr. 900/2023 – salariul de bază minim brut pe țară garantat în plată, începând cu 01.10.2023, majorat la 3.300 de lei – CLICK AICI
✅ – Sărbători legale începând cu 01.01.2023 – sau zilele libere în care legal nu se lucrează (info util anual, conform legislație în vigoare) – CLICK AICI
💡 – Codul Fiscal valabil în 2023 – inclusiv Normele Metodologice de Aplicare ale acestuia (Codul de Procedura Fiscală actualizat 2023) – CLICK AICI
⏰ – Decizie internă facturi, chitanțe, avize, etc. (pentru alocare serie și număr în 2023) – document necesar de întocmit la început de an (model actualizat) – CLICK AICI
⏰ – Informare prealabilă angajat (minută) – model 2022 (gratuit, editabil, orientativ) – click aici
📢 – Formular-tip de Act Constitutiv pentru societăți cu răspundere limitată (SRL) – model agreat de ONRC (conf. OMJ nr. 5307C/2022) – click aici
⏰ – Minuta informare prealabilă, întocmită cu ocazia unui Act Adițional la CIM – model 2022 (gratuit, editabil, orientativ) – CLICK AICI