„ Pentru contabilitate și salarizare – recomandăm NextUp ”
Acordarea tichetelor de masă se numără printre principalele practici de fidelizare și motivare a personalului la momentul actual. Situația este contrastantă mai ales pe fondul creșterii valorii nominale a tichetului de masă la 40 de lei de la 1 ianuarie 2024. Astfel, tot mai multe companii autohtone recurg la acest instrument ca prim beneficiu extrasalarial în politica de recompensare și motivare a forței de muncă.
În acest context este important să cunoști normele recent lansate în materie de acordare a tichetelor de masă relaționat la plafoane, limite ale deductibilității, reguli privind acordarea acestora etc.
Nu aduce anul, ce aduce clipa…
Frecvența semnificativă a modificărilor legislative din sfera contabilității îți poate induce sentimentul destabilizării. Deși cu siguranță ești pus la curent cu toate noutățile legislative ale momentului, păstrează o clipă de retrospectivă pentru a cuprinde imaginea celor mai importante modificări ale anului. Acestea sunt identificate în zona salarizării, digitalizării fiscale, tranzacțiilor cu numerar, a facilităților fiscale etc.
Evident, modificările de natură legislativă atât de frecvente te determină să sporești vigilența, atât din postura de antreprenor cât și din cea de contabil, urmărind clipă de clipă noutățile care pot influența bunul mers al companiei.
Lumina reflectoarelor este pusă asupra modificărilor aduse tichetelor de masă. În cele ce urmează te provoc să privești asupra normelor fiscale actuale privitor la una dintre cele mai frecvente practici organizaționale în vederea fidelizării și motivării angajaților.
La început…
Valoarea nominală a unui tichet de masă a fost de 9,35 lei (anul 2014). Evoluția constantă a acesteia a fost considerată factor motivator pentru includerea acestei practici în misiunea strategică a companiei. Aceasta a contribuit la atragerea și fidelizarea personalului. În anii care au urmat a fost înregistrat un trend ascendent privitor la valoarea acestora, cea mai mare fiind identificată începând cu 1 ianuarie 2024. Iată de ce, cele mai multe companii fac din aceasta o practică uzuală pe fondul dinamismului accelerat al forței de muncă.
NU UITATI SA DATI UN LIKE SI PAGINII NOASTRE DE FACEBOOK – CLICK AICI – SAU SA VA ABONATI LA NEWSLETTER – VEZI PARTEA DREAPTA LA SECTIUNEA „Aboneare la blog – via e-mail”. NOU – ACUM AVEM SI UN GRUP PE FACEBOOK – CLICK AICI, DAR SI UNUL DE TELEGRAM – CLICK AICI.
💡 Care este cuantumul nominal actual al unui tichet de masă?
La momentul actual, valoarea nominală a unui tichet de masă este de 40 lei, aspect reglementat de Ordonanța de Urgență nr. 69/2023 pentru modificarea art. 14 din Legea nr. 165/2018 privind acordarea biletelor de valoare, precum și pentru stabilirea unor măsuri pentru aplicarea acestor prevederi. [1] Acest aspect transformă practica acordării tichetelor de masă întru-un instrument vital al politicii de ocupare și stimulare a forței de muncă, tot mai mulți potențiali angajați fiind interesați de primirea acestui beneficiu.
Care sunt aspectele fiscale principale de care trebuie să țin cont?
Una dintre aceste modificări de actualitate face referire la includerea tichetelor de masă în baza de calcul a contribuției de asigurări sociale de sănătate. Astfel, pe lângă datorarea impozitului pe venit, începând cu 1 ianuarie 2024 se datorează și CASS în procent de 10%. Acestea sunt suportate de către angajat. Din punct de vedere al companiei, avantajele fiscale ca urmare a adoptării practicii de acordare a tichetelor de masă se traduc în scutirea de la plata obligațiilor sociale și 100% deductibilitate de la plata impozitului pe profit. [2] Menționăm faptul că asupra acestora nu se aplică contribuțiile sociale (CAS 25%) nici de către angajat, nici de către angajator (Contribuția asiguratorie pentru muncă 2.25%).
💡 Câte tichete de masă pot acorda salariaților?
Angajații companiei pot primi un număr de tichete de masă cel mult egal cu numărul de zile lucrate în luna respectivă, excluse fiind zilele de concediu de odihnă sau alte situații care implică absența angajatului de la locul de muncă.
💡 Care este categoria de salariați care poate primi tichete de masă?
Acestea se acordă cu strictețe doar personalului încadrat în muncă pe baza unui contract individual. Dacă salariatul deține un contract part time, tichetele de masă se acordă în cadrul locului de muncă unde se identifică funcția de bază, iar dacă acest aspect este dificil de stabilit, salariatul deține libertatea de a-și alege angajatorul de la care să primească acest beneficiu extrasalarial. [4]
💡 Care este valabilitatea tichetelor de masă?
Raportat la perioada de valabilitate, aceasta se rezumă la un an calendaristic, excepție făcând cele primite în ultimele luni ale anului. [3] Tichetele de masă oferite cu o periodicitate lunară angajaților beneficiază de o flexibilitate crescută în utilizare, fiind acceptate de o diversitatea vastă a comercianților.
💡 Ce obțin dacă aleg să acord tichete de masă?
Deși aparent acordarea tichetelor de masă implică o serie de costuri financiare din partea companiei, analizând profund situația, aceasta dobândește cu totul o altă nuanță. De la fidelizarea angajatului, creșterea productivității muncii, creșterea ratei de retenției a acestora în cadrul companiei până la optimizarea sarcinilor fiscale și maximizarea performanței generale a companiei se conturează cadrul multiplelor avantaje induse ca urmare a adoptării deciziei de modificare a politicii de stimulare și ocupare a forței de muncă prin această practică menționată. [3]
⏰ Cum înregistrez în contabilitate operațiunile legate de acordarea tichetelor de masă?
Tichetele de masă sunt contabilizate prin intermediul contului 5328 Alte valori. Astfel, achiziția de tichete de masă se contabilizează astfel (operațiune scutită de la plata TVA-ului):
5328 Alte valori = 401 Furnizori
Alături de achiziția propriu-zisă a tichetelor de masă sub formă de card de masă se contabilizează și serviciul prestat de către furnizorul specializat în vederea emiterii și alimentării lunare a acestora:
% = 401 Furnizori
628 Alte cheltuieli cu serviciile executate de terţi
4426 TVA deductibilă
Acordarea tichetelor de masă cuvenite salariaților este evidențiată pe baza unui cont de cheltuială, astfel:
6422 Cheltuieli cu tichetele acordate salariaţilor = 5328 Alte valori
Achitarea datoriei față de furnizorul specializat în distribuirea tichetelor de masă:
401 Furnizori = 5121 Conturi la bănci în lei
Reținerea obligațiilor fiscale aferente acordării tichetelor de masă (impozit și contribuția de asigurări sociale de sănătate)
421 Personal – salarii datorate = %
444 Impozitul pe venituri de
natura salariilor
4314 Contribuţia angajaţilor
pentru asigurările sociale de sănătate
De la teorie la practică…
Cu siguranță îți pui întrebări cu privire la beneficiile reale generate asupra afacerii tale ca urmare a deciziei de acordare a tichetelor de masă. Iată mai jos un exemplu concret de calcul:
Dacă te afli în cazul unei companii care deține un număr de 10 angajați și adopți decizia acordării tichetelor de masă vei obține un avantaj financiar de 3329 lei, deci costul total obținut de către tine ca urmare a acordării tichetelor de masă este de 8000 de lei, cu 3329 lei mai puțin decât dacă vei recurge la acordarea primelor financiare.
În final…
Materialul contribuie la conturarea laturii fiscale și contabile aferente anului 2024 raportat la acordarea tichetelor de masă, un beneficiu extrasalarial cu semnificație crescută în rândul companiilor din România, fiind un minighid atât pentru antreprenori cât și pentru profesioniștii contabili.
Referințe selective
[1] ‘Ordonanță de urgență nr. 69 din 27 iulie 2023 pentru modificarea art. 14 din Legea nr. 165/2018 privind acordarea biletelor de valoare, precum și pentru stabilirea unor măsuri pentru aplicarea acestor prevederi’, Portal Legislativ. Accessed: May 28, 2024. [Online]. Available: https://legisl atie.just.ro/Public/DetaliiDoc ument/273352.
[2] ‘Valoarea tichetelor de masă în 2024’, Edenred. Accessed: May 10, 2024. [Online]. Available: https://www.e denred.ro/ro/valoare-card-tichet-masa.
[3] C. Marinescu, ‘Procedura actualizată de acordare tichete de masă pentru 2024 | Fiscalitate 24/7’. Accessed: May 29, 2024. [Online]. Available: https://fiscalitate24.ro/procedura-actualizata-de-acor dare-tichete-de-masa-1713799669/.
[4] ‘Cum se acordă tichetele de masă?’, Startium. Accessed: May 30, 2024. [Online]. Available: https://starta rium.ro/articol/acordare-tichete-de-masa.
[5] ‘Calculator Economii Tichete de Masă vs Primă în bani | Up Romania’, Up România. Accessed: May 31, 2024. [Online]. Available: https://upromania.ro/utile/calculator/.
Autor: Botar Claudia-Florina, Student doctorand al Universității ,,1 Decembrie 1918” din Alba Iulia
🔍 ALTE RESURSE UTILE – DIN ULTIMA PERIOADA: 🔍
✅ – HAI SA AJUTAM! – Solicitare sprijin pentru Asociația Literata. Va mulțumim anticipat tuturor! – click aici sau click aici (F 177)
– 💡 ANAF – precizări privind utilizarea sistemului RO e-Factura în relația B2C (relația persoană impozabilă – persoană fizică identificată cu cod numeric personal) – click aici
– 💡 Temei legal obligatii ale administratorului (2024) – sinteza gestionarea afacerii cu ajutorul contabilitatii – click aici
– ⏰▶️⚠️ OFICIAL – implementarea decontului precompletat RO e-TVA … care sunt modificările aduse de OUG nr. 70/2024 – click aici
– ⏰▶️⚠️ IMPORTANT – Modificări sistem RO e-Factura, case de marcat, etc. – care sunt modificările aduse de OUG nr. 69/2024 (precizări oficiale) – click aici
– ▶️ Hotărârea Guvernului României nr. 598 din 06 iunie 2024 – pentru stabilirea salariului de bază minim brut pe țară garantat în plată ▶️ – text integral – Monitorul Oficial nr. 529 din 06 iunie 2024
– ⚠️ Legea nr. 126/2024 – noi infracțiuni de evaziune fiscală (nereținerea impozitelor și/sau contribuțiilor, evidențiere operațiuni fictive/nereale, folosirea cu rea-credință a RO e-Factura, etc.) – click aici
– ⚠️ HG nr. 451/2024 – modificarea și completarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 227/2015 privind Codul Fiscal – click aici
– ✅ OUG nr. 43/2024 – modificari la RO e-TVA, la RO e-Case de marcat electronice, la RO e-Transport, etc. – click aici
– ⏰ OUG nr. 31/2024 – reglementare măsuri fiscal-bugetare și modificarea și completarea unor acte normative (întreprinderi legate/microîntreprinderi) ⏰ – CLICK AICI
– 💡 OUG nr. 30/2024 – modificari la Codul Fiscal si Legea nr. 296/2023 (extindere neaplicare sanctiuni RO e-Factura până la data de 31 mai 2024) 💡 – CLICK AICI
✅ ABONEAZA-TE LA NOUL NOSTRU CANAL DE YOUTUBE ✅ – click aici – DUPA CARE DAI CLICK PE „SUBSCRIBE” SI APOI PE CLOPOTEL. MULTUMIM! ⚠️ CONTABILI PE FACEBOOK ⚠️ – CLICK AICI
– ⚠️ NOU ⚠️ – Declarația privind situația de trezorerie la ONG-uri – modelul editabil pentru Anexa 1 si Anexa 2 (util) – click aici
– 💡 Temenele legale de transmitere a facturii electronice în sistemul național RO e-Factura (nivel amenzi) – oficial ANAF – click aici
– ⏰ IMPORTANT (oficial) – răspuns ANAF cu privire la aplicare plafon casierii (pentru societățile cu mai multe puncte de lucru) – click aici
– ✅ Reguli de circulație a numerarului începând cu data de 13.11.2023 – fișier util si pe înțelesul tuturor – click aici
– ⏰ DE INTERES – ANAF – clarificări privind salariul minim valabil pentru calculul contribuțiilor sociale datorate de persoanele fizice în anul 2023 , etc. – CLICK AICI
– ✅ FOARTE UTIL ✅ – Prezentare comparativă a modificărilor fiscale (Cod Fiscal, CPF, case marcat, disciplină financiară, e-Factura, conformare fiscală, etc.) – 17 fișiere utile (oficial) – click aici
– ⏰ UPDATE ⏰ – Declarația privind situația de trezorerie la ONG-uri – cine trebuie să o depună, cum se depune, care este termenul de depunere, cine semnează, etc. – click aici
– ⚠️ ULTIMA ORA (oficial) – informații cu privire la majorarea salariul angajaților încadrați cu salariul minim, cu vechime de peste 24 de luni la aceeași societate – CLICK AICI
– 💡 Termenul de depunere a bilanțului la 31.12.2023 – se aplica tuturor entităților, indiferent de sistemul de impozitare aplicabil (oficial MF/ANAF) – CLICK AICI
– ⏰ Câte zile lucrătoare sunt în fiecare luna din anul 2024 (inclusiv detaliere pe ore lucrătoare) – INFO UTIL ANUAL – click aici
– ✅ Termen depunere bilanț la 31.12.2023 (situații financiare/raportări contabile) – în anul fiscal 2024 (info util) – CLICK AICI
– 💡 Temenele legale de transmitere a facturii electronice în sistemul național RO e-Factura (nivel amenzi) – oficial ANAF – click aici
– 📣 Dosarul inventarierii anuale a patrimoniului la data de 31.12.2023 – recapitularea resurselor gratuite, publicate de noi (necesare la dosar) – click aici
– ⏰ IMPORTANT (oficial) – răspuns ANAF cu privire la aplicare plafon casierii (pentru societățile cu mai multe puncte de lucru) – click aici
– ✅ Reguli de circulație a numerarului începând cu data de 13.11.2023 – fișier util si pe înțelesul tuturor – click aici
– ⏰ DE INTERES – ANAF – clarificări privind salariul minim valabil pentru calculul contribuțiilor sociale datorate de persoanele fizice în anul 2023 , etc. – CLICK AICI
– ✅ FOARTE UTIL ✅ – Prezentare comparativă a modificărilor fiscale (Cod Fiscal, CPF, case marcat, disciplină financiară, e-Factura, conformare fiscală, etc.) – 17 fișiere utile (oficial) – click aici